Om deze website te kunnen gebruiken dient u Javascript in te schakelen.

Nieuws

Metabolisme-boost met rode peper

Het toevoegen van een kleine portie Spaanse rode peper aan het dieet heeft een gunstig effect op het voorkomen van het jojo-effect.

 

Het toevoegen van een kleine portie Spaanse rode peper aan het dieet heeft een gunstig effect op het voorkomen van het jojo-effect. Daarnaast stimuleert het ook nog eens de vetverbranding tijdens het afvallen.

Maar liefst vier op de tien vrouwen heeft last van het jojo-effect: voortdurend afvallen en weer aankomen. Het joje-effect wordt veroorzaakt door een verschil in energiebalans tijdens en na het dieet. Tijdens het diëten wordt het lichaam namelijk zuiniger: er wordt minder energie geconsumeerd (gegeten) en daardoor wordt er ook minder energie verbrand. Doordat je lichaam wel meer energie verbruikt dan wordt opgenomen val je af. Maar als je dan weer overstapt op een normaal eetpatroon en meer gaat eten, staat het lichaam nog altijd op de 'zuinig-stand': het lichaam is nog altijd aangepast aan het verbranden van minder energie. Daardoor vliegen de kilo's er weer terug aan. Maar de stof capsaïcine in rode peper kan helpen om dat te voorkomen. Dit toont onderzoekster Pilou Janssens van het Maastricht UMC+ aan.  bij proefpersonen.

Voor het onderzoek brachten een aantal proefpersonen vier keer 36 uur door in een van de respiratiekamers van het Maastricht UMC+. Een respiratiekamer is een volledig ingerichte ruimte waar onderzoekers diverse metingen bij proefpersonen kunnen doen. Zoals het monitoren van hun energiegebruik en vetverbranding. De proefpersonen moetsen tijdens deze vier sessies eten volgens een normaal eetpatroon en een dieetpatroon met slechts driekwart van de normale energiewaarde. In beide situaties werd ook de toevoeging van ongeveer één gram rode peper (een halve theelepel) per maaltijd getest. Dat is gelijk aan ongeveer tweeëneenhalve milligram capsaïcine. Wat bleek nu? Het toevoegen van chilipeper aan het dieet zorgde ervoor dat het verschil in energiegebruik met een normaal eetpatroon (zonder rode peper) werd verkleind. Daardoor blijft tijdens het dieet het energiegebruik vrijwel op het oorspronkelijke niveau. Wanneer iemand weer terug zou gaan naar het normale eetpatroon wordt het jojo-effect dus afgeremd. Eveneens ging bij de proefpersonen de vetverbranding omhoog. Rode peper is geen wondermiddel, maar het toevoegen van één gram rode peper per maaltijd tijdens het dieet kan dus een extra zetje geven bij het afvallen.

Lekker gezonde recepten met rode peper

 

 

 

 

  

Sluit de enquête