Blog

Alcohol, de lekkere zonde?

24 februari 2017 | 0 reacties | Reageer

Carnaval is voor de bewoners van beide Limburgse provincies een feest van uitbundigheid, veel eten en drinken. Het is van oudsher al een eet- en drinkfestijn, omdat het de laatste mogelijkheid was om zich te buiten te gaan voor de vastentijd. Die strenge regels gelden nu gelukkig niet meer. Maar de afgelopen jaren zijn, met veel succes trouwens, wel nieuwe acties op poten gezet waarbij het ontzeggen van alcohol centraal staat. Eén van deze acties is 'IK PAS' waarbij je 30 of 40 dagen lang (voor de Pasen) geen alcohol drinkt.

Zelfs Dieter Koblenz doet mee met IK PAS. Bekijk het interview

Wanneer we de Schijf van 5 bekijken, neemt vocht een groot deel daarvan in beslag. Dagelijks verliezen we ongeveer 1,5 tot 2 liter vocht dat moeten worden aangevuld om je vochtbalans op peil te houden. Dit kan natuurlijk op verschillende manieren, maar alcohol drinken is af te raden. Water, koffie en thee (zonder suiker) zijn gezonde dorstlessers, zonder calorieën. Alcoholhoudende dranken komen sowieso niet voor in de Schijf van 5, omdat ze geen voedingswaarde hebben en alleen maar calorieën leveren.

Het advies van het Voedingscentrum en de Gezondheidsraad is om je alcoholconsumptie te beperken tot maximaal 1 glas per dag. Dit geldt zowel voor mannen als vrouwen. 'Opsparen' van de alcoholconsumptie tot het weekend is geen optie. Het is van groot belang voor je gezondheid dat het alcoholgebruik wordt verspreid over de week.

Een derde van de Nederlanders boven de 18 jaar voldeed in 2016 niet aan deze nieuwe norm. Nederlanders drinken omgerekend per jaar meer dan 7 liter pure alcohol per persoon, Belgen bijna 10 liter. Dit zijn cijfers per hoofd van de totale bevolking, dus ook kinderen zijn hierin verrekend. De laatste jaren is er overigens een lichte daling in de consumptie van alcohol zichtbaar.

Aan het gebruik van alcohol worden zowel positieve als negatieve effecten toegeschreven. De positieve effecten zijn een happy en ontspannen gevoel, een aangenaam licht gevoel in je hoofd en het wegvallen van schroom, wat vaak merkbaar is aan de ongecoördineerde bewegingen op de dansvloer. Verder kan een glas rode wijn per dag positieve effecten op je gezondheid hebben door de aanwezigheid van antioxidanten. Ook kan regelmatig een kleine hoeveelheid alcoholhoudende drank consumeren het risico op het ontwikkelen van hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en dementie verminderen.

De voordelen van alcohol wegen echter niet op tegen de nadelen. Op korte termijn zijn de meest gekende klachten een kater, hoofdpijn, migraine, slaapstoornissen, maagklachten of zelfs een alcoholvergiftiging. Op langere termijn zijn dat aantasting van de hersenen, lever en maag plus een verhoging van het risico op diverse kankersoorten en verslaving. Naast lichamelijke klachten zijn er ook psychische en sociale risico's. Te veel alcohol drinken kan lijden tot relatieproblemen, problemen op het werk en financiële problemen.

Waarom een maand geen alcohol drinken?
In Nederland bestaat sinds enkele jaren de 'IK PAS'-actie waarbij je 30 of 40 dagen geen alcohol drinkt. In België hebben dit jaar De DrugLijn en Stichting tegen Kanker de handen in elkaar geslagen met de 'Tournée Minérale' waarbij je in februari alcoholvrij leeft. Waarom een maand geen alcohol drinken? Je slaapt beter, krijgt meer energie en je voelt je fitter. Mooi meegenomen is natuurlijk ook dat er door de vermindering van het aantal ingenomen calorieën ook wat gewicht verloren wordt. Daarnaast is alcohol vrij duur, waardoor je bespaart op je voedingsbudget.

Zelf heb ik, als Belgische diëtiste, in februari meegedaan met Tournee Minerale. Een hele uitdaging, gezien de vele feesten, etentjes en natuurlijk ook carnaval. Ik kon gelukkig op steun rekenen van mijn familie, maar ik kreeg ook heel wat negatievere opmerkingen te horen over mijn 'geheel onthouding'. Ik ben na het schrijven van deze blog bijna klaar met Tournee Minerale en heb het met succes volgehouden. Nu Nederland (na de carnaval) met IK PAS!

Tips om geen alcohol te drinken

  • Bedenk voor jezelf waarom je dit doet
  • Licht je vrienden in dat je deelneemt aan de actie
  • Zoek steun bij je omgeving
  • Koop een mooi afwasbaar flesje, zodat je altijd water bij de hand hebt
  • Maak water drinken aantrekkelijk door aan het water muntblaadjes en citroenschijven, of gember en ananas, of aardbeien en basilicumblaadjes toe te voegen
  • Controleer het etiket van alcoholvrije drankje, want deze bevatten vaak veel suikers
  • Maak voor jezelf heerlijke mocktails*

Tip voor tijdens carnaval

Drink na elk glas alcohol een glas water om je vochtbalans te herstellen.

Nicole Hendriks,
Diëtiste / coördinator Voeding & kwaliteit Facilitair Bedrijf
Maastricht UMC+

Meer over de IK PAS-actie op https://ikpas.nl/

*Bekijk de mocktail-recepten van Gezond Idee

 

 

 

 

  

 

 

 

0 reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren