Blog

De voordelen van een dieet op maat

13 november 2019 | 0 reacties | Reageer

Je herkent het vast wel: je vriend(in) kan alles eten en houdt een zandloperfiguurtje, terwijl je zelf aankomt als je alleen maar naar een bord met eten kíjkt. Wat voor de één de meest gezonde voeding is, kan voor de ander minder gunstig zijn. In deze Gezond Idee-blog vertelt prof. dr. Ellen Blaak, hoogleraar Humane Biologie en hoofdonderzoeker van de PERSON-studie aan het Maastricht UMC+, wat de gezondheidsvoordelen zijn van een dieet op maat.

Het doel van de PERSON-studie is om te bestuderen hoe we de bloedsuikerspiegel van mensen kunnen verbeteren door meer gepersonaliseerde voeding. Een dieet op maat dus. Voeding speelt een belangrijke rol bij de stofwisseling en het handhaven van een normale bloedsuikerspiegel en een gezond gewicht. Een te hoge bloedsuikerspiegel kan bijdragen aan het ontwikkelen van hart- en vaatziekten en type 2-diabetes, in de volksmond beter bekend als ouderdomssuikerziekte.

Helft Nederlanders kampt met overgewicht

De cijfers liegen er niet om: ongeveer de helft van de Nederlanders kampt met overgewicht, in Limburg liggen die cijfers zelfs nog iets hoger. Lijdzaam blijven toekijken is dus geen optie. Met dit onderzoek hopen we een gepersonaliseerd dieet te kunnen ontwikkelen met als doel het risico op het ontstaan van type 2-diabetes te verlagen bij mensen met overgewicht of obesitas. Voorop daarbij staat dat we rekening houden met persoonlijke kenmerken en iemands stofwisselingsprofiel.

Het aanpassen van het voedingspatroon of het volgen van een dieet, ook wel voedingsinterventie genoemd, kán helpen om chronische ziekten tegen te gaan. Echter, niet iedereen reageert hetzelfde op een bepaalde voedingsinterventie. Voedingsadviezen om het risico op dergelijke ziekten te verminderen, gelden meestal voor grote groepen mensen, maar werken lang niet bij iedereen even goed. Zo heeft bij ongeveer 30 procent van de bevolking een gezonde voeding volgens algemeen geldende richtlijnen niet het gewenste resultaat. We denken dat dit komt door verschillende factoren, zoals stofwisseling, erfelijkheid, voedingssamenstelling en darmbacteriën. Maar ook factoren uit het dagelijks leven zoals motivatie, slaap, stress en lichamelijke activiteit spelen een rol.

Er is niet één dieet dat voor iedereen optimaal is

One size does not fit all. Zo veel is duidelijk. Er is niet één voedingspatroon of dieet dat voor iedereen optimaal is. Zo bestaan er verschillende types insulineresistentie (bijvoorbeeld in de spieren of in de lever) waardoor je bloedsuikerspiegel niet meer in balans is. Bij de ene vorm is een dieet met gezonde vetten effectiever dan een vetarm dieet, terwijl bij de andere vorm een voeding met minder vet en veel vezels mogelijk beter werkt.

Als je mensen op basis van wetenschappelijke metingen kunt vertellen welk dieet het beste bij hen past, zijn ze waarschijnlijk ook gemotiveerder om het te volgen, zo verwachten we. Onze primaire focus bij het onderzoek ligt op mensen gezonder laten leven door het aanpassen van de voeding zónder een beperking van het aantal calorieën. We willen kijken naar de gezondheidswinst zonder dat men gewicht verliest.

Intensieve voedingsbegeleiding en -advies

Wie meedoet aan de PERSON-studie krijgt intensieve begeleiding en advies en gaat gedurende 12 weken volgens één van de twee voorgeschreven voedingspatronen eten. Deze voedingspatronen verschillen in samenstelling van voedingsstoffen, maar voldoen beide aan de richtlijnen van gezonde voeding volgens het Voedingscentrum. Het ene is meer gericht op gezonde vetten, het andere op eiwitten en voedingsvezels, afhankelijk van iemands stofwisselingsprofiel.

In de toekomst is het mogelijk dat iedereen precies het dieet krijgt dat voor hem of haar het allerbeste uitpakt. Dankzij een routekaart van ons eigen lichaam vinden we op die manier allemaal de weg naar een gezond en energiek lichaam. We eten voedsel dat onze organen helpt hun werk beter te doen en het gezond ouder worden bevordert. 

Meedoen met de PERSON-studie kan nog

Het Maastricht UMC+ voert samen met de Universiteit Wageningen het onderzoek uit. Je kunt je nog aanmelden voor het PERSON-onderzoek als je tussen de 40 en 75 jaar zijn en overgewicht hebt. En je BMI (body-mass index, de maatstaf voor de verhouding tussen gewicht en lengte) moet tussen 25 en 40 liggen. Voor meer info zie: www.person-studie.nl   

Prof. dr. Ellen Blaak.
Hoofdonderzoeker PERSON-studie
Hoogleraar Humane Biologie Maastricht UMC+

 

Aanmelden nieuwsbrief

0 reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren