Blog

Gevaarlijke zoethoudertjes

25 januari 2017 | 0 reacties | Reageer

Een tijdje geleden trof ik in een sportkantine een moeder die haar geïrriteerde 3-jarige een flesje energydrink gaf zodat ze op zou houden met jengelen. Haar aandacht ging uit naar haar voetballende zoontje op het veld. Toen het flesje leeg was en het kind opnieuw begon te jengelen, volgde er een tweede flesje. Op mijn vraag 'heeft u enig idee hoeveel suiker daarin zit?' antwoordde ze: "Dat kind heeft toch energie nodig om te groeien". Nadat ik de suiker als suikerklontjesberg op de bar had gezet, was ze verbijsterd. "Zoveel suikerklontjes?!" DAT had ze zich nooit gerealiseerd. En een kind verbruikt natuurlijk nauwelijks energie als het in een buggy ligt.

Alhoewel we in ons leven gemiddeld meer dan 50.000 uren besteden aan eten en drinken (dat zijn ruim 55.000.000 Kcal en meer dan 65.000 liter vocht) hebben we vaak geen enkel idee van wat we daadwerkelijk binnen krijgen. Er staan producten in de supermarktschappen die we graag consumeren zonder enig idee te hebben van wat ze aan ingrediënten bevatten.

Energiedrankjes bevatten tot wel 24 klontjes suiker per flesje van 500 ml. Datt is een enorme berg suiker die kinderen en jonge sporters absoluut niet nodig hebben en waarvan de meeste echte sporters (door die hoge suikerconcentratie) alleen maar oprispingen krijgen. Sterker nog, kinderen worden door die overmatige suikerconsumptie alleen maar dik. Voor de gewone vrijetijdssporter is wat koude magere melk of gewoon water voldoende als hersteldrank voor de vochthuishouding, zo blijkt uit onderzoek.

Kinderen kicken op zoetigheid. Zo'n zoet energiedrankje wordt dan ook vaak door ouders gebruikt als beloning of als 'zoethoudertje'. Het risico daarvan is dat wie als kind aan al die zoetigheid went, voortdurend zoete, suikerrijke producten zal willen eten en drinken. Als daarin geen beperking wordt aangebracht, zal dat sluipend tot overgewicht leiden en word je maand na maand wat ongezonder.

Ik ben van mening dat de regelmatige consumptie van die populaire energiedrankjes door jonge kinderen bijdraagt aan de toename van overgewicht en daarmee aan diabetes op jongvolwassen leeftijd. Kinderen hebben in toenemende mate overgewicht, met andere woorden 'ze barsten van de energie'. Laat ze die dan ook vooral verbruiken in plaats van nog meer energie toe te voegen met energiedrankjes.

Alleen bij een zware inspanning, zoals die van topsporters of amateursporters die aan de grenzen van hun kunnen gaan bij activiteiten die langer dan een uur duren, kan een koolhydraatrijke sportdrank de glucosebehoefte van het lichaam helpen onderhouden en helpen bij het in stand houden van de prestatie.

In 'gezonde' sportkantines zouden energiedrankjes niet aan jonge kinderen verkocht moeten worden, maar zou er als alternatief een watercontainer met gratis water (desnoods met een smaakje) voor kinderen moeten staan.

Prof. dr. Fred Brouns,
Hoogleraar Health Food Innovation
Maastricht UMC+/Universiteit Maastricht

Gevaarlijke zoethoudertjes energiedrankjes leiden tot overgwicht bij kinderen en jongvolwassenen suiker in energiedrankjes Voedingshoogleraar Fred Brouns Gezond Idee Maastricht UMC+ Tros RADARBekijk het interview met prof.dr. Fred Brouns bij TROS Radar over de hoeveelheid suiker in sportdrankes.

Lees ook de blog van prof.dr. Fred Brouns over mindful (bewust) eten & verstandig boodschappen doen

 

0 reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren