Blog

Het moderne Vasten

11 maart 2014 | 0 reacties | Reageer

De rust is weer terug gekeerd in Limburg. Alle carnavalskostuums zijn opgeborgen, de schmink is ingepakt, de pleinen zijn schoon geveegd en alle bonte versieringen zijn verdwenen uit het straatbeeld. Het enige wat ons nu nog doet herinneren aan carnaval is de verloren confetti in de goten...

Van oorsprong is carnaval een Katholiek feest. Het woord is afgeleid van het Latijnse carne vale, wat letterlijk het afscheid van het vlees betekent. Carnaval is dus eigenlijk een feest ter voorbereiding op de Vastentijd. Die begint officieel op de woensdag na carnaval, Aswoensdag. In het Katholieke geloof beperkt men zich tijdens de 40-daagse vastenperiode wat betreft eten, drinken, roken en andere (vleselijke) genoegens. Het paasfeest luidt vervolgens het einde van de Vastentijd in. Maar ook al ligt de oorsprong bij het Katholieke geloof, religieuze redenen zijn tegenwoordig niet meer het enige motief voor een periode van vasten. De woensdag na carnaval is voor steeds meer mensen het moment om hun leefstijl te veranderen. Dat kan uiteen lopen van meer bewegen tot rigoureuzere maatregelen, zoals het stoppen met roken. Het eetpatroon wordt vaak aangepast door ongezonde en vette etenswaren te laten staan of door juist meer gezonde etenswaren te eten en drinken. Of te minderen met ongezonde — veelal lekkere —tussendoortjes, zoals snoep, koekjes en chocolade. Veel mensen kiezen er ook voor om bepaalde 'slechte gewoonten' tijdens de vastenperiode achterwege te laten. Een veelgemaakt goed voornemen, is het minderen met alcohol of om zelfs helemaal geen alcohol meer te drinken tot Pasen.

Wat opvallend is, is dat de ook de vastenperiode met de tijd mee gaat. Als gevolg hiervan zijn er steeds meer moderne versies van het vasten te herkennen. Denk bijvoorbeeld aan mensen die aan de slag gaan met allerlei kuren om het lichaam te ontgiften, zoals verschillende sap- en groentekuren. Maar ook de geest geeft zich steeds vaker over aan een periode van vasten, want de innerlijke mens wil immers ook wat. Voor veel mensen betekent deze tijd dan ook een periode van bezinning, van 'onthaasten', van bewuster leven en van rust. Mensen proberen om de bank en de televisie even links te laten liggen en kiezen voor actievere alternatieven. Een heel ander voornemen, dat helemaal past binnen deze moderne tijd, is het minderen met social media. Hoewel Twitter en facebook inmiddels niet meer weg te denken zijn uit ons leven, valt het op dat mensen er gedurende de vastenperiode voor kiezen om even een facebook-vrij(er) bestaan te leiden.

Misschien herken je je wel in bovenstaande voorbeelden en heb je ook besloten om je leefstijl gedurende de vastenperiode te veranderen? Het zou natuurlijk helemaal fantastisch zijn als het je lukt om deze goede voornemens uit te voeren. Nog beter, misschien lukt het zelfs wel om ze heel lang vol te houden. Maar, hoe kom je zo ver? De eerste, en misschien wel meest belangrijk stap, is al gezet: je hebt een voornemen gemaakt om je leefstijl op een bepaald punt te veranderen. Wat wel heel belangrijk is, is dat dit voornemen specifiek en realistisch moet zijn. Spreek dus niet in algemene termen af dat je gezonder wilt gaan eten, maar specificeer ook hoe je dat dan wilt gaan doen; meer gezonde dingen eten of juist ongezonde dingen laten staan? En wat wil je dan precies wel of niet eten, meer groente of juist minder vette tussendoortjes? Hoe specifieker je je voornemen maakt, hoe groter de kans van slagen is. Daarnaast is het natuurlijk van belang dat je wel in staat moet zijn om dit goede voornemen daadwerkelijk te doen slagen. Maak dus geen plannen om een aantal keer per week naar de sportschool te gaan, als je eigenlijk al weet dat dit er nooit van zal komen.

Wanneer je eenmaal je voornemens in specifieke, realistische plannen hebt omgezet, is het tijd om aan de slag te gaan. Een goede voorbereiding is natuurlijk het halve werk, maar na een aantal dagen zul je vast merken dat er meer nodig is om je gezonde pogingen te doen slagen. Zo zul je geconfronteerd worden met situaties waarin het niet gemakkelijk is om die gezonde leefstijl vol te houden. Wat doe je namelijk als je net wilt gaan fietsen, maar het begint te regenen? Of wanneer je juist besloten hebt om niet meer te roken of alcohol te drinken, maar je op een feestjes bent waar iedereen om je heen lijkt te roken en te drinken? Of wanneer je een gezonde salade hebt meegebracht voor de lunchpauze, maar je collega op heerlijke taart trakteert?

Er zullen altijd situaties zijn waarin het moeilijk wordt om bij je goede voornemens te blijven. Gelukkig hoeft moeilijk niet onmogelijk te zijn. Er zijn verschillende manieren waarop je met deze situaties om kunt gaan. Een eerste, simpele manier is om dit soort situaties uit de weg te gaan. Ga je altijd in de lunchpauze roken met je collega's, kies er dan voor om dit nu niet meer te doen en loop een blokje om. Natuurlijk is het is niet altijd mogelijk om bepaalde situaties uit de weg te gaan. Zo kun je je natuurlijk niet afmelden voor alle feestjes. Wat dan goed kan helpen, is om belangrijke mensen in je omgeving op de hoogte te brengen van je goede voornemens. Vertel je vrienden dat je bent gestopt met roken, je collega's dat je ongezonde tussendoortjes vanaf nu (even) laat staan en je gezinsleden dat je meer wilt gaan bewegen. Zo kunnen zij rekening met je houden en je steunen tijdens moeilijke momenten. Tenslotte kan het ook effectief zijn om van te voren al goed na te denken over deze moeilijke situaties. In welke situaties denk je dat het moeilijk zal zijn om het gezonde gedrag vol te houden? Door hier van te voren al over na te denken, kun je plannen maken over wat te doen in dit soort situaties.

Kortom, met goede, realistische voornemens, met steun uit je omgeving en met duidelijke plannen hoe om te gaan met moeilijke situaties, heb je een hele grote kans dat je goede voornemens slagen! En misschien heb je tegen de tijd dat het Pasen is wel zo goed de smaak te pakken, dat je goede voornemens zijn veranderd in een nieuwe leefstijl.

Veel succes!

Francine Schneider

0 reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren