Blog

Hoe erg zijn freakshakes?

28 februari 2019 | 1 reactie | Reageer

freakshakeKen je ze al, de freakshakes? Een mix tussen een klassieke milkshake en een over-the-top dessert in een hip jasje. Ze zijn trending en bijna niet meer weg te denken bij bloggers, vloggers en instagram-lovers. Én ze vervullen de stoutste dromen van de échte zoetekauwen onder ons. Omdat ze bomvol calorieën zitten, gaan er al stemmen op om de freakshakes te verbieden. Maar hoe ongezond zijn ze nu eigenlijk? Nicole Hendriks, coördinator Voeding & kwaliteit Maastricht UMC+, geeft uitleg én een alternatief voor de calorierijke freakshakes.

De basis van de kleurrijke en gewaagde freakshakes is eenvoudig: een romige, ijskoude milkshake met een over-the-top afwerking. Deze begint met een flinke toef slagroom (zodat alle decoratie goed blijft zitten), met daarop een overload aan saus en andere zoetigheden als brownies, vers fruit, krokante toppings, koekjes, donuts, nootjes, wafels, chocolade en nog veel meer. Dat maakt deze shake zo 'hot'. 

Ze zijn verkrijgbaar in alle kleuren, geuren en smaken, én enorm fotogeniek. Daar is het concept op gebouwd. Bij de bestellers van deze freakshakes bestaan er twee soorten klanten, de ene groep bestelt een freakshake om er een foto van te posten op social media en voor de andere groep is het een 'guilty pleasure'. De eerste groep neemt maar een paar happen, de tweede eet 'm helemaal op, wat een hele prestatie is. 

Mood food

Freakshakes worden omschreven als 'Mood Food', een trend die staat voor de link tussen de emotie van mensen en het voedsel of drankje dat daarbij aansluit. Het maakt mensen blij, enthousiast en gelukkig! En alleen al het zien van een foto, zorgt voor een positieve boost op je humeur. 

Toch is niet alles koek en ei bij deze lekkernij. De shakes bevatten veel calorieën – de meeste freakshakes bevatten minimaal duizend calorieën – en veel vet en suiker, maar hebben maar heel weinig voedingswaarde. De hoeveelheid vitaminen of mineralen die erin zitten zijn minimaal. 

Neem bijvoorbeeld de 'Unicorn freakshake', deze telt zo'n 1.280 calorieën én bevat maar liefst 39 theelepels suiker. De hoeveelheid suikers levert niet enkel de nodige lege calorieën, maar kan op den duur leiden tot obesitas en tandbederf. Gezien de stijgende toename van obesitas, diabetes en hart- en vaatziekten is dit geen goede zet. Om een gemiddelde freakshake te verbranden, moeten we minstens drie uur joggen of vijf uur lang het huis stofzuigen. Toch best een stevige fysieke prestatie waar zelfs de gemiddelde sportieveling niet zo gemakkelijk aan toekomt. 

Freakshake is suikerbom

In enkele landen gaan er dan ook stemmen op voor een verbod op deze freakshakes. In Nederland zijn we iets genuanceerder, maar de vraag rijst of je dit wel moet willen eten. Verleidingen zullen er altijd en overal zijn. Moeten we die altijd weerstaan? Natuurlijk niet, maar sta er wel bij stil dat een freakshake een impact heeft op je lichaam, het is een suikerbom. Normaal eten we drie tot zes keer per dag, maar met deze shake krijgt je lichaam de helft van het aantal calorieën dat je per dag eet in één keer binnen. De schade van een eenmalige grote calorie-inname is niet zo groot als vaak gedacht wordt, het geeft je een zwaar gevoel en misschien ook een gevoel dat je weer niet hebt kunnen weerstaan aan al dat lekkers. 

Probeer na zo'n exuberante energie-intake de volgende maaltijd of de volgende dag je leefpatroon aan te passen en je eetpatroon te beperken. Dit kan door een balansdag in te voeren. Dit betekent echter niet dat je bijna niets mag eten of zelfs maaltijden moet overslaan. Of dat je een hele dag in het fitnesscentrum moet doorbrengen. Eet de dag erna minder calorieën en/of beweeg extra. Bijvoorbeeld door een flinke wandeling te maken: trek met de lente in het vooruitzicht je wandelschoenen aan en geniet van de bloeiende natuur.

Gezonde freakshake 

gezonde freakshakeGezond Idee heeft overigens een 'gezondere' en zeker zo leuke variant van de freakshake voor jullie bedacht. Hij bevat slechts 430 kcal, bevat veel minder vetten en suikers, en is rijker aan eiwitten. Ideaal als lunch! Bekijk de Gezond Idee-freakshake 

Nicole Hendriks,
coördinator Voeding & kwaliteit Maastricht UMC+

Aanmelden nieuwsbrief

1 reactie

Joost Hannen

Wat een interessante blog, ik bedenk me nog een keer mocht ik in de verleiding komen :) Kost me buiten de slechte ingrediënten ook weer een paar uurtjes extra training.

21-03-2019

Reageren