Blog

Omega 3 en visolie

19 september 2017 | 0 reacties | Reageer

Omega 3 vetzuren staan volop in de kijker. En terecht. Ons lichaam heeft omega 3 vetzuren nodig om goed te kunnen functioneren. Zo hebben ze een positief effect op ons hart en bloedvatenstelsel; ze verbeteren onder meer de vaatwandfunctie en hebben een gunstig effect op het hartritme. Verder hebben ze een ontstekingsremmende werking, verhogen ze onze afweer en weerstand, en zorgen ze voor een beter geestelijk functioneren. Kortom omega 3 vetzuren zijn bevorderlijk voor zowel onze lichamelijke als geestelijk conditie.

Omega 3 vetzuren zijn dus essentieel voor onze lichamelijke en mentale gezondheid. Het vervelende is dat ons lichaam omega 3 vetzuren onvoldoende zelf kan aanmaken. Dat betekent dat we deze vetzuren via onze voeding moeten binnenkrijgen. Omega 3 vetzuren komen in twee vormen voor: de twee dierlijke varianten EPA (eicosapentaeenzuur) en DHA (docosohexaeenzuur), en de plantaardige variant ALA.

Let op met omage-3 en omega-6 vetzuren tijdens de zwangerschap

De plantaardige variant ALA is onder meer aanwezig in groene bladrijke groenten (zoals spinazie en waterkers), maar ook in noten, lijnzaad, koolzaad, sojabonen en walnootolie. Vooral vette vissoorten zoals haring, forel, makreel, wilde zalm, sardines en ansjovis en schaal- en schelpdieren zijn goede bronnen van EPA en DHA. De Gezondheidsraad adviseert om 2 keer per week vis te eten, waarvan ten minste 1 keer vette vis. Dit levert de geadviseerde hoeveelheid visvetzuren van 450 mg/dag.

Bij een voldoende gevarieerde voeding krijg je in principe genoeg omega 3 vetzuren binnen. Maar helaas eten we lang niet altijd voldoende gevarieerd en de meesten van ons eten maar beperkt vis. Dan loop je het risico op een omega 3 tekort. Een langdurig tekort aan omega 3 vetzuren kan leiden tot gezondheidsproblemen.

Als je te weinig vis eet of zelfs helemaal geen vis lust, dan is het enige alternatief om voldoende EPA en DHA binnen te krijgen het gebruik van visoliesupplementen. Het gebruik van visolie is dus bevorderlijk voor zowel de lichamelijke conditie als de mentale conditie van ons lichaam. Maar wat is visolie nou eigenlijk? Visolie is geraffineerde olie afkomstig uit vis. Voor de productie van 1 liter visolie is wel 20 tot 100 kilo wilde vis nodig.

Visolie-supplementen zijn verkrijgbaar in zowel vloeibare vorm als in capsules. Kies in ieder geval voor visoliesupplementen die gezuiverd zijn van schadelijke PCB's (meer info op: www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/pcbs.aspx) en zware metalen. Let er ook op dat de supplementen alleen omega-3 vetzuren bevatten en geen andere vetzuren (zoals omega 6 en omega 9). Waar je ook op moet letten is de concentratie van omega 3 vetzuren (EPA en DHA). Die concentratie verschilt enorm van merk tot merk.

Een gewaarschuwd mens telt voor 2

Visolie is weliswaar geen medicijn, maar als je voorgeschreven medicijnen gebruikt, overleg dan altijd met je behandelend arts voordat je visolie-supplementen gaat gebruiken. En overschrijdt nooit de dosering in de bijsluiter

Voedingstips:

  • Zet dagelijks producten die rijk zijn aan omega 3-vetzuren op het menu: margarines of halvarines, bak-en braadproducten, sauzen...et cetera
  • Gebruik vaker een saladedressing op basis van lijnzaad, koolzaad of walnotenolie.
  • Eet 2 x per week vis, waarvan 1 x een vettere variant en 1 x een magere variant.
  • Gebruik verse of diepvries vis, maar liever liever geen kant-en-klaar bereide vissoorten (de gekleurde vissoorten zijn de vettere vissoorten).
  • Vermijd het gebruik van tonijn of zwaardvis, want ze bevatten vaak grotere hoeveelheden contaminanten en het zijn bovendien beschermde diersoorten.
  • Kies voor producten die rijk zijn aan omega 3 vetzuren, bijvoorbeeld eieren.
  • Vervang kaas en vleesbeleg door gerookte zalm, gerookte forel of heilbot.
  • Neem als lunch eens een salade met garnaaltjes.
  • Eet als gezond tussendoortje een portie walnoten of meng ze in een salade.
  • Kies als borrelhapje voor een stukje haring.

Nicole Hendriks,
Diëtiste / coördinator Voeding & kwaliteit Facilitair Bedrijf
Maastricht UMC+

0 reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren