Blog

Ramadan en gezond eten

10 juni 2018 | 0 reacties | Reageer

Deze maand is het ramadan. De ramadan is de vastenmaand waarin veel moslims alleen tussen zonsondergang en zonsopgang mogen eten en drinken. Het tussentijdse afzien van eten kan een positief effect op het lichaam hebben. Zo kan vasten het cholesterolgehalte en het suikergehalte in het bloed verlagen en helpen om af te vallen.

In veel islamitische culturen, zoals de Turkse en Marokkaanse, zijn goede eetgewoontes aanwezig. Denk aan het eten van veel groente, (gedroogd) fruit, noten en zaden. Verder raadt de Islam te veel suiker-, zout- en witmeelconsumptie af en is het een regel om je niet helemaal vol te eten. In de Turkse en Marokkaans culturen komen mensen bovendien vaak bij elkaar om samen te eten en is gastvrijheid heel belangrijk. Vaak komt dan een grote hoeveelheid eten op tafel en niet alleen gezonds! Lekkere gerechten die met veel olie zijn bereid en waarbij veel brood wordt gegeten. Ook heerlijke zoete lekkernijen als baklava, zoete baghrir, chebakia en havuc tatlisi mogen niet ontbreken. Dit is ook vaak het geval bij het vastenbreken tijdens de ramadan. Omdat mensen de hele dag niets eten, eten ze na zonsondergang des te meer en vaak zijn dat suikerrijke voedingsmiddelen. Dit doet de positieve effecten van het vasten teniet en ondanks het vasten, komen mensen vaak aan.

Gezond voedingspatroon belangrijk tijdens de ramadan

Daarom is het tijdens de ramadan (maar natuurlijk ook daarvoor en daarna) belangrijk om op een gezond voedingspatroon te letten. De Turkse en Marokkaanse keuken kennen veel gerechten met veel groenten en fruit is een geliefd dessert of tussendoortje. Dit is een goede basis. Met kleine stapjes kun je gerechten nog gezonder maken. Door bijvoorbeeld minder olie te nemen en elke keer wat meer groente aan het gerecht toe te voegen. In plaats van gedroogd fruit te eten, is het beter om voor vers fruit te kiezen. Gedroogd fruit bevat namelijk meer suiker en daardoor ook meer calorieën. Probeer tijdens de Ramadan veel vers fruit te eten in plaats van gebak of koekjes. Daarmee voorkom je hongeraanvallen en een overmatig verlangen naar suiker. Als je op bezoek bent, probeer dan voor de gezondere dingen te kiezen. En als iemand bij jou op bezoek komt, biedt dan gezonde dingen aan. Zo ben je een goed voorbeeld voor vrienden en familie.

Wil je proberen om gezonder te eten? Hier vind je enkele suggesties:

  • Maak een lijst van wat je gewoonlijk eet en onderstreep alle ongezonde dingen;
  • Denk na over hoe je deze ongezonde dingen kunt vervangen, bijvoorbeeld door groente, rauwkost en fruit;
  • Maak voordat je naar de supermarkt gaat een boodschappenlijst met lekkere gezonde voedingsmiddelen. Zo kun je niet vergeten om de gezonde producten in huis te halen;
  • Neem je voor om elke dag wat van de gezonde producten te eten. Zo heb je minder zin in andere, ongezonde dingen.
  • Vraag je gezin en/of vrienden en vriendinen om samen gezonder te eten. Als jullie elkaar ondersteunen, is het makkelijker om je voedingspatroon te veranderen. Bovendien is het veel gezelliger om samen te eten.

Wil je proberen om gerechten gezonder te bereiden? Zoek op internet naar gezonde Turkse en Marokkaanse recepten. Kijk bijvoorbeeld eens op http://www.youtube.com/watch?v=titsn85rElwVia. Daar vind je een filmpje dat laat zien hoe je Köfte en Tajine net iets gezonder kunt maken. Deze tips kun je natuurlijk ook op alle andere gerechten toepassen.

Veel succes toegewenst!

Kristina Romeike,
Onderzoekster Department of Health Promotion
Maastricht UMC+

Suikerfeest-hapjesBekijk ook de gezonde hapjes voor het Suikerfest van Gezond Idee

Gezond Idee

0 reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren