Blog

Tips voor een gezond ontbijt

8 februari 2019 | 2 reacties | Reageer

Veel mensen willen een gezondere leefstijl en afvallen. Maar vaak stranden onze voornemens al snel. Dit komt meestal omdat we te grote aanpassingen in ons leefstijl en eetpatroon willen maken die op langere termijn moeilijk vol te houden zijn. Maar er is goed nieuws! Het is helemaal niet nodig is om je hele leefstijl en voedingspatroon drastisch om te gooien om resultaten te boeken. Deze tips voor een gezond ontbijt van Nicole Hendriks, coördinator Voeding & kwaliteit Maastricht UMC+helpen. 

Lekkere ontbijtrecepten van Gezond Idee

Strenge diëten zijn niet gezond en ook niet lang vol te houden. Ze resulteren dus vaak in teleurstellingen. Het werkt veel beter om je leefstijl en voedingspatroon met kleine, realistische stapjes aan te passen. Laten we daarom beginnen met het goede voornemen om iedere dag te starten met een gezond, evenwichtig en vooral lekker ontbijt. Rustig ontbijten helpt je bovendien om de dag met minder stress te beginnen.

Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Als je 's ochtends wakker wordt, heeft je lichaam de hele nacht geen voedingsstoffen of vocht binnengekregen. Hoog tijd dus om de batterijen weer op te laden. In een gezond ontbijt zit voldoende vocht en alle voedingsstoffen die je tijdens nodig hebt om goed te kunnen functioneren, lichamelijk en mentaal. Ook zet het ontbijt je darmen in werking en zorgt zo voor een goede stoelgang.

Sla het ontbijt niet over!

Als je niet meteen ontbijt, ontbijt dan later, maar sla het niet over. Het ontbijt kan niet meer worden ingehaald. Door niet te ontbijten heb je minder energie, ben je minder vrolijk en minder geconcentreerd in de ochtend. Diverse wetenschappelijk studies hebben aangetoond dat het overslaan van het ontbijt ongezond is en een verband gelegd tussen het overslaan van het ontbijt en het krijgen van welvaartsziekten zoals overgewicht, verhoogde bloeddruk, diabetes en hart- en vaatproblemen. Toch is het ontbijt de maaltijd die het vaakst wordt overgeslagen: 25% van de Nederlanders en Belgen ontbijt nooit of maar heel sporadisch. Het zijn overigens vooral avondmensen die het ontbijt overslaan

Door je ontbijt over te slaan val je niet extra af

Mensen denken vaak onterecht dat als ze het ontbijt over te slaan, ze makkelijker afvallen omdat ze die calorieën dan in ieder geval niet binnen krijgen. Maar zo werkt ons lichaam niet. Als je niet ontbijt, dan schakelt je lichaam over op een tragere stofwisseling. Als je dan later op de dag weer gaat eten, slaat je lichaam een groter gedeelte van je voeding op als vet. Niet ontbijten zorgt er ook vaak voor dat je grotere maaltijden eet tijdens de rest van de dag. Als je je ontbijt overslaat daalt namelijk je suikerspiegel in de loop van de ochtend waardoor je later op de dag enorme trek krijgt.

Vooral bij mensen die weinig tijd hebben om te ontbijten zijn drinkontbijt of ontbijtkoeken erg populair. Maar let op: ontbijt dranken bevatten weliswaar gezonde ingrediënten als vezels, fruit en zuivel, maar bevatten helaas vaak ook veel (toegevoegde) suikers. En ontbijtkoeken zijn zonder aanvulling van zuivel, fruit en drank ontoereikend voor een volwaardig ontbijt.

Is citroenwater 's ochtends echt zo gezond?

Wat is een gezond ontbijt?

Een gezond ontbijt bevat eiwitten. Dit zijn de zogenaamde bouwstenen voor ons lichaam. Je vindt ze in vleesbeleg, kaas en zuivel. Kies bij voorkeur voor de minder vette vleesvarianten en 30+ kazen.

Een gezond ontbijt bevatzetmeel dat je bijvoorbeeld uit brood, ontbijtgranen, muesli, et cetera haalt. Ze zijn een bron van energie die langzaam vrijgegeven wordt in de loop van de morgen. Ze zijn de leveranciers van energie, vitamines, mineralen en vezels. Kies bij voorkeur vezelrijke en niet gesuikerde varianten.  

Ook vetten zijn onderdeel van een gezond ontbijt. Vetten worden vaak beschouwd als ongezond en slecht voor de lijn, maar ze leveren energie aan ons lichaam en ze bevatten ook de dagelijkse hoeveelheid vetoplosbare vitamines. Die zijn noodzakelijk voor het goed functioneren van ons lichaam. Let erop dat je kiest voor onverzadigde vetten. Indien je toch de kcal intake wil beperken, kies hier dan best voor de halvarine.

Kies als drank het liefst water, thee of koffie.

Tot slot is een portie fruit een goede aanvulling voor een extra portie vitaminen en vezels. Kies dan vers fruit of ongezoet vruchtensap. Je kunt dit meteen bij het ontbijt eten of drinken of als tussendoortje in de loop van de ochtend.

Tips voor een gezond ontbijt en een goed begin van de dag:

  • Ontbijt regelmatig, dit is ook goed voor je lijn;
  • Ontbijt je normaal niet, zet dan je wekker 10 minuten eerder dan normaal;
  • Maak je na het opstaan eerst helemaal klaar en ga dan pas ontbijten;
  • Geniet van je maaltijd, eet zittend aan tafel en leg je mobieltje aan de kant;
  • Leer je kinderen ontbijten en ontbijt zoveel mogelijk samen aan tafel;
  • Plan je ontbijt en zet ontbijtproducten op je boodschappenlijstje;
  • Breng afwisseling in beleg dit kan zoet, hartig, warm en koud zijn, bijvoorbeeld: jam, kaas, omelet, gekookt eitje zijn;
  • Breng afwisseling in het menu : brood, ontbijtgranen, havermout, noten, zaden, granola;
  • Hou rekening met de seizoenen voor fruit;
  • Lees aandachtig etiketten van producten ter controle op toegevoegde suikers;
  • Kies voor halfvolle zuivelproducten en 30+ kazen.

Nicole Hendriks,
coördinator Voeding & kwaliteit Maastricht UMC+

Recept voor een gezond ontbijt: havermout-yoghurtswirl met frambozen

 

Aanmelden nieuwsbrief

2 reacties

Henny Vervelde

al jaren ontbijt ik ongeveer zoals door jullie geadviseerd, maar ik ben nu 70 en heb alle tijd. Wel neem ik ongeveer elke dag een ei (soms 2..) Doe niet mee aan alle adviezen van bessen en zaden etc. en vooral geen brood! Het blijkt dat de ' ouderwetse' manier altijd weer boven komt drijven.

30-01-2017
SRM

Een boeiende en interessante blog. Jammer dat het stuk zoveel schrijffouten bevat.

30-01-2019

Reageren