Blog

Voedingsadviezen bij ziekte, koorts en corona

23 april 2020 | 1 reactie | Reageer

Als je ziek bent, is gezond eten extra belangrijk. Maar door ziekte kunnen je smaak- en geurbeleving en eetlust veranderen. In deze Gezond Idee-blog geeft voedingsexpert Nicole Hendriks van het Maastricht UMC+ voedingstips en -adviezen bij ziekte, koorts en corona.

Verlies van je smaak en geur kan een van de kenmerken van het coronavirus zijn, net zoals bij andere ziektes. Ook kunnen voedingsmiddelen die je normaal lekker vindt, nu heel anders proeven of geen smaak meer hebben. Daarom een paar tips bij smaak- en geurverlies door het coronavirus of andere ziekte:

  • Probeer nieuwe gerechten en smaken uit.Varieer in smaken tussen zuur en zoet, zout en bitter en umami (hartig)
  • Kies voor andere bereidingswijzen zoals grillen of roosteren.
  • Kies voor voedingsmiddelen met sterke smaken, denk aan gerookte zalm of makreel.
  • Gebruik extra kruiden en specerijen, bijvoorbeeld koriander of ras-el-hanout.
  • Koude gerechten hebben een minder sterke smaak dan warme gerechten.
  • Presenteer je maaltijd aantrekkelijk en ga voor verschillende kleuren op je bord.

Er zijn overigens ook mensen die ziek zijn door het coronavirus die juist een voorkeur hebben voor producten met minder uitgesproken smaken zoals rijst, pasta en beschuit.

Voedingsadviezen bij vermoeidheid

Vermoeidheid is een veel voorkomende klacht tijdens ziekte, ook bij corona. Die vermoeidheid kan ook invloed hebben op je eetlust. Als dat het geval is, probeer dan eens de volgende tips:

  • Eet regelmatig kleinere maaltijden.
  • Kies recepten die je makkelijk en snel klaar kunt maken.
  • Ben je te moe om zelf te koken, dan kunnen kant-en-klaar (diepvries)maaltijden of een maaltijdservice wellicht uitkomst brengen.
  • Of vraag je huisgenoten om te koken of schakel familie of vrienden in om een extra portie voor jou te bereiden. Dat doen ze vast graag.

Voedingsadviezen bij ziekte en koorts

Bij ziekte en koorts is het belangrijk om je lichaam niet extra te belasten, dus ook je spijsvertering niet. Juist nu heeft je lichaam behoefte aan de juiste voedingsmiddelen. Om te herstellen heb je energie en voldoende eiwitten nodig, maar door de verminderde smaak en geur bij een ziekte als corona maar ook de griep, en de vermoeidheid eet je misschien te weinig waardoor je onvoldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. Dan is er een risico op spierafbraak en ondervoeding. Deze tips kunnen helpen dat te voorkomen:

  • Eet meerdere keren door de dag een kleine hoeveelheid te eten in plaats van een grote maaltijd.
  • Eet extra eiwitten om spierverlies te vermijden of te beperken. Eiwitten zitten voornamelijk is vlees, vis, ei, zuivel, kaas, peulvruchten, vleesvervangers, noten.
  • Licht verteerbare producten hebben de voorkeur boven vettere voedingsmiddelen en gefrituurde gerechten. Die kunnen namelijk nu je spijsvertering extra belasten.

Dit is echter persoonsgebonden, wat voor de ene werkt hoeft niet voor de ander te werken. Overleg desgewenst met je huisarts of vraag een verwijzing naar een diëtist.

Drink voldoende vocht

Vergeet niet voldoende vocht te drinken. Dagelijks moet je 1.5 liter vocht drinken, maar bij zware inspanningen, warm weer, diarree, braken en koorts verlies je meer vocht en moet je dus meer drinken. Drink daarom regelmatig tussendoor, ook als je geen dorst hebt. Het dorstgevoel treedt immers pas op als er al een vochttekort is. Water is het beste.

Nicole Hendriks,
Diëtiste en coördinator Voeding & kwaliteit aan het Maastricht UMC+

De tips zijn niet allesomvattend. Blijf medisch advies en adviezen met betrekking tot de volksgezondheid volgen. Als je bezorgd bent over je eigen gezondheid en het coronavirus, overleg dan met je huisarts wat er nodig is.

Lees ook

Algemene corona-informatie

Kijk voor algemene informatie over het coronavirus en de richtlijnen op de website van het RIVM (Rijks Instituut voor Veiligheid en Milieu) en op rijksoverheid.nl.

 

Aanmelden nieuwsbrief

1 reactie

Marita Cox

Zeer nuttige informatie ,dank je wel voor de goede tips !!!

04-05-2020

Reageren