Gezond eten

Is citroenwater ’s ochtends echt zo gezond?

citroenwater ’s ochtends Op internet zie je veel berichten over de vermeende gezonde effecten van een glas citroenwater ’s ochtends vroeg, zeker als je het op de nuchtere maag drinkt volgens de online ‘experts’. Maar hoe gezond is het nu echt om de dag te starten met een glas citroenwater? Volgens diëtiste Nicole Hendriks van Maastricht UMC+ heeft het drinken van citroenwater positieve effecten, maar maakt het tijdstip niets uit én kun je de dag het beste starten met een gevarieerd en gezond ontbijt.

Diëtiste Nicole Hendriks: “Begin de dag met een gevarieerd en gezond ontbijt. Dat heeft bij voorkeur als basis brood – het liefst volkoren – of ontbijtgranen zoals muesli en dan natuurlijk het liefst zonder toegevoegde suiker. Als broodbeleg zijn magere kaas en magere vleeswaren een verantwoorde keuze. Maar af en toe zoet beleg moet zeker kunnen. Een beker halfvolle melk of yoghurt zorgt voor de overige belangrijke voedingsstoffen zoals eiwitten. Een stuk fruit is een goede aanvulling. Twee stuks fruit per dag horen immers bij een gezond voedingspatroon.”

Citroenwater goede vervanger voor fruit?

“Citroenwater bestaat meestal uit een halve citroen uitgeperst in een glas (lauw of warm) water. Met name het citroenzuur en de vitamine C en flavonoïden kunnen positieve effecten teweeg brengen. Als we ouder worden, daalt vaak de hoeveelheid maagzuur iets. Citroenzuur kan dan de werking van het maagzuur versterken waardoor onze bruine boterham sneller verteert. Vitamine C is belangrijk voor een groot aantal processen in ons lichaam, waaronder de productie van bindweefsel dat onder meer in onze huid, bloedvaatwanden en botten zit. De flavonoïden in citroen hebben vermoedelijk een bloeddrukverlagend effect. Citroenwater heeft dus gunstige effecten. Maar een halve citroen uitgeperst in een water bevat maar ¼e van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine C. Je moet dus zeker nog een extra stuk fruit en extra groenten eten ter aanvulling.”

Vitamine C verlaagt kankerrisico

Naast de positieve effecten zitten er ook nadelen aan citroenwater, waarschuwt diëtiste Nicole Hendriks: “Citroenzuur kan zorgen voor tanderosie. Echter, de zuurtegraad vermindert naarmate je het citroensap met meer water mengt. Verder kan citroenwater zorgen voor oprispingen als je teveel maagzuur hebt. Maagzuur dat omhoog komt en voor een vieze smaak in je mond zorgt, is natuurlijk minder prettig. Mijn advies is dan ook om het zelf te ervaren. Bevalt dit drankje je goed, dan heb je misschien een nieuw ochtendritueel. Bevalt het je niet goed, stop er dan mee.”

Kortom: citroenwater is zeker gezond om te drinken en kan onderdeel zijn van een verantwoord ontbijt. Maar citroenwater heeft geen meerwaarde ten opzichte van andere fruitsoorten en het tijdstip van inname maakt niets uit. Citroen in de vroege ochtendstond is niet extra gezond.

Recept boordevol vitamine C: broccolisalade met blauwe bessen en geitenkaas