Drukke darmen

Een dieet kan je darmen helpen

De meest voorkomende darmproblemen zijn: een opgeblazen gevoel, winderigheid, een prikkelbare of pijnlijke darm, diarree en verstopping. Klachten nemen vaak toe door bepaalde voeding. Logisch dat er veel diëten zijn waarbij voedingsproducten worden toegevoegd of juist weggelaten.

FODMAP-beperkte dieet

Het zogeheten FODMAP-beperkte dieet is nu een echte hype en veel mensen geven aan dat met dit dieet hun klachten afnemen. Prof.dr. Ad Masclee hoofd Gastro-enterologie/hepatologie Maastricht UMC+, legt uit: "FODMAP's zijn koolhydraten en suikers die door de darm slecht of moeilijk kunnen worden opgenomen. Het kan zeker zinvol zijn om uit te proberen of het weglaten van suikers helpt tegen darmproblemen, zoals het weglaten of beperken van lactose (melksuiker) of van fructose (fruitsuikers)."

"Het is niet verstandig om lang door te gaan met een FODMAP-beperkt dieet omdat de FODMAP-suikers en -koolhydraten ook nuttige bouwstoffen zijn voor de dikke darm. Zoals bij alle diëten raad ik aan om het met mate te volgen; extreme voedingsbeperkingen zijn zelden of nooit gezond", aldus prof.dr. Ad Masclee, maag-darm-leverarts en hoofd Gastro-enterologie/hepatologie.

Chronische darmaandoeningen

Meer chronische darmaandoeningen, zoals de ziekte van Crohn, vereisen vaak wel een streng dieet en aangepaste voeding. "Je darmwand is dan beschadigd, kan minder bouwstoffen opnemen, verliest ook nog eens eiwitrijk vocht en daardoor kan gemakkelijk ongemerkt ondervoeding ontstaan. Patiënten met een darmziekte moeten eigenlijk bijna dubbel zoveel eten dan een ander."

Meer over het FODMAP-beperkte dieet op www.fodmapdieet.nl.

Kijk ook op www.mumc.nl, zoekterm 'darmaandoeningen'.