Gezond eten

Eet jezelf tot kampioen

Bewegen en sporten zijn goed voor je gezondheid. Maar elke inspanning vraagt om brandstof voor de menselijke motor. Dat geldt niet alleen voor topsporters, maar ook voor iemand die op zaterdag een balletje trapt, af en toe fietst of drie keer per week wandelt. Hoe verstandiger je eet, des te beter je basisconditie en prestaties. Daarom krijg je hier slimme recepten en tips, en leggen topsporters Tom Dumoulin, Maartje Paumen en Alexander Moonen uit hoe je jezelf ‘tot kampioen kunt eten’.  

Wie sport, weet dat trainen je prestaties verbetert. Maar zeker zo belangrijk is ervoor te zorgen dat je goed eet. Voeding is een van de belangrijkste factoren waarmee we invloed kunnen uitoefenen op het brandstofgebruik van onze spieren tijdens inspanning en daarmee op ons prestatievermogen.

Zo eet wielrenner Tom Dumoulin zich tot kampioen
Zo eet hockeyster Maartje Poumen zich tot kampioen
Zo eet sterkste man van Nederland Alexander Moonen zich tot kampioen

Volgens prof.dr. Luc van Loon, hoogleraar Fysiologie van Inspanning Maastricht UMC+, is de juiste voeding essentieel, ook als je maar weinig sport. "Goed en gebalanceerd eten geeft een algemeen gevoel van fitheid, waardoor je sporten langer volhoudt. Je bouwt er lichamelijke conditie mee op, het zorgt voor spieropbouw en voor sneller herstel na een inspanning. Het is ook belangrijk voor je mentale conditie, ofwel het gebied 'tussen-de oren' dat de wil om te winnen, de motivatie, het concentratievermogen en de reactiesnelheid aanstuurt. Hoe hoger de kwaliteit van je eten, hoe beter je lichaam energie aan voeding kan onttrekken."

Snelle en langzame energiebronnen
Voedingstips voor sporters
Tips om lang vitaal & gezond te blijven

Niet alleen voor sporters is goede voeding heel belangrijk, maar bijvoorbeeld ook voor mensen die langdurig ziek zijn geweest en hun energiebalans weer moeten opbouwen. Vaak is er na langdurige ziekte sprake van ondergewicht of afname van de spiermassa. "Om weer op gewicht te komen, is het zaak om geregeld te eten: drie maaltijden per dag met eiwitten, koolhydraten en goede vetten en verantwoorde tussendoortjes voor de nodige vitamines en mineralen. Hiernaast wordt met beweging en sport weer spiermassa gekweekt, net als topsporters dat op intensievere schaal doen!", aldus Luc van Loon.

Slimme recepten voor sporters