Om deze website te kunnen gebruiken dient u Javascript in te schakelen.

Gezond bewegen

Zo kom je op een goede manier in beweging

Een dagelijkse wandeling en een keertje extra de trap oplopen, dat lukt wel in je eentje. Maar voor wie wat meer beweging wil, is er veel inspiratie en praktische ondersteuning beschikbaar. Laat je bijvoorbeeld uitdagen door een app of tracker.

Digitale hulpmiddelen als fitness apps, stappentellers en bewegingstrackers helpen je goed op weg bij het in beweging komen. Een stappenteller laat je zien hoeveel je precies per dag beweegt. Dat motiveert om bijvoorbeeld eens de trap te kiezen in plaats van de lift, of om in de avond nog even een wandeling door de buurt te maken. Je hebt polshorloges en simpele apparaten die je aan je broek kunt vastmaken. Met een sensor leggen ze bewegingen vast.

Stappentellers in je telefoon gebruiken een bewegingsdetector. Bewegingstrackers, of activity trackers, houden ook je stappen bij, maar doen veel meer. Vaak meten ze ook je hartslag, de intensiteit van je beweging, soorten trainingen en je caloriebehoefte.

Kijk welke activiteiten en gegevens je graag wil laten meewegen in je overzicht en welke bewegingstracker dat voor je doet. Er is wel een groot verschil in kwaliteit en ze meten niet allemaal even nauwkeurig. Bij trackers horen altijd apps, maar er zijn ook losse apps die beweging stimuleren. Ze bieden bijvoorbeeld oefeningen en uitdagingen voor diverse sporten en fitness workouts.

Een waarschuwing: voor een goede werking van de apps deel je persoonlijke data. En vaak vragen ze je ook medische data over jezelf prijs te geven. Bedenk of je dat wilt.

Vind (gratis) apps door in de appstore naar ‘fitness’ of ‘beweging’ of ‘stappenteller’ te zoeken. Vaak hebben sport- en gezondheidsapps een aparte rubriek in de appstores.

Maak eens een ommetje

Een ander goed voorbeeld is de app Maak eens een ommetje. Dagelijks een (klein) blokje om heeft allerlei positieve effecten op je lichaam en geest. Daarom lanceerde de Hersenstichting de app Ommetje, samen met hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder. De gratis app stimuleert je om te gaan wandelen, onder meer doordat je een virtuele wandelcompetitie kunt houden met vrienden, familie of collega’s. Je vindt de app (en meer informatie) op www.hersenstichting.nl/ommetje.

Elk half uur even Bewegen. Zet ook De stap!

Onder deze titel heeft het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid een speciale website gelanceerd om Nederlanders in beweging te krijgen tijdens het werk. Want de coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat we nog minder uit onze stoel komen. En daar wil de overheid verandering in brengen. De site biedt onder meer inspirerende beweegchallenges, video’s en oefeningen. Zet ook de stap

MUMC+ sport en beweegt

Een gratis programma voor wie thuis aan de slag wil met bewegen komt van MUMC+ sport en beweegt. Elke dag wordt er via de Facebookpagina MUMC+ sport en beweegt een live sportles aangeboden. Er is voor ieder wat wils, van yoga en mindfulness tot benen-billenbuik workouts en high intensity intervaltrainingen (HITT). Alle video’s worden na afloop op het YouTube-kanaal van MUMC+ sport en beweegt gezet, zodat je de lessen op je eigen tijdstip kunt volgen. Er staan al ruim 200 filmpjes op en wekelijks komen er nieuwe video’s bij. 

Meer hulp nodig? Je eigen coach bij het bewegen
Heb je veel overgewicht en vind je het daarom lastig om in beweging te komen? Dan kun je in veel gevallen bij je zorgverzekeraar voor hulp aankloppen. De meeste zorgverzekeraars vergoeden sinds een paar jaar ‘gecombineerde leefstijlinterventies’, waarbij een coach samen met jou ook op zoek gaat naar beweegplezier. Een aantal van die interventies is in samenwerking met het Maastricht UMC+ ontwikkeld. Je huisarts en je zorgverzekeraar kunnen je er meer over vertellen.

Ook interessant

Meld je aan voor de Gezond Idee nieuwsbrief

Zo kom je op een goede manier in beweging
Afbeelding Hersenstichting
Sluit de enquête