Om deze website te kunnen gebruiken dient u Javascript in te schakelen.

Gezond eten

BLOG Met deze voeding wordt bewegen een eitje

Beweging vraagt om brandstof voor de menselijke motor. Hoe verstandiger je eet, des te beter je basisconditie en prestaties. Marja Ockeloen-van der Hulst is zelfstandig sportdiëtist en werkt nauw samen met haar collega’s in het Maastricht UMC+. Haar voedingsadviezen helpen iedereen die in beweging wil komen.

Om te kunnen functioneren, heeft je lichaam voeding nodig. Die levert brandstof, bijvoorbeeld met koolhydraten, en bouwstoffen, zoals eiwitten die je spieren op peil houden. Als je alleen drie keer per dag eet, is er eigenlijk te weinig bouwstof om je spieren in stand te houden. Die worden namelijk voortdurend afgebroken. Iedere drie uur een beetje eiwit consumeren, zorgt dat de spiermassa op pijl blijft.

Eiwitrijke tussendoortjes zijn daarom heel belangrijk en in elke maaltijd moeten ook eiwitten zitten. Dus melkproducten, vlees, vis of vleesvervangers. En dát je eiwitten binnenkrijgt, is eigenlijk belangrijker dan de hoeveelheid. Het hoeven geen grote stukken vlees te zijn. Een gekookt ei is ook al een prima eiwitrijk tussendoortje. Of een schaaltje yoghurt met een stukje fruit.

Bij vlees en zuivel verdient het wel de voorkeur om voor een magere variant te kiezen zodat de inname van verzadigd vet laag blijft. Een bijkomend voordeel is dat zo’n magere variant ook vaak net even eiwitrijker is dan de volle variant.

Ook voor mensen die niet intensief sporten is een afwisselend en regelmatig eetpatroon belangrijk, en daar horen ook koolhydraten bij. Vooral brood, pasta, rijst, peulvruchten, aardappelen en granen, en dan liefst volkoren. Ze hebben een slecht imago, met de aardappel voorop, maar ze horen in een gezonde voeding. Bijkomend voordeel: koolhydraten zorgen voor een stabielere bloedsuikerspiegel door de dag en dat remt het snoepen of snacken.

Marja Ockeloen-van der Hulst,
diëtist Maastricht UMC+ en zelfstandig sportdiëtist

Eiwitrijke tussendoortjes

Ook eiwitrijk

Ook interessant

 

Meld je aan voor de Gezond Idee nieuwsbrief

Met deze voeding wordt bewegen een eitje
Foto iStock
Marja Ockeloen-van der Hulst, diëtist Maastricht UMC+ en zelfstandig sportdiëtist

Iedere drie uur iets van eiwit is een cadeautje voor je spieren.

Sluit de enquête