Om deze website te kunnen gebruiken dient u Javascript in te schakelen.

Gezond leven

Hulp bij slaapproblemen

Niemand kan zonder slaap. Zowel je lijf als je brein heeft een paar uur rust nodig om te herstellen van vandaag en energie op te doen voor morgen. Gemiddeld slaap je een derde van je leven. Kun je nagaan wat een impact het op je heeft als dat niet goed gaat. Pas dan wordt duidelijk dat slaapgebrek ravages aan kan richten. En wat dan? De experts van Maastricht UMC+ geven uitleg en advies.

Iedereen heeft wel eens mindere nachten er tussen zitten. Maar de gevolgen van te weinig slaap merk je vaak nog niet na één slechte nacht. Je kunt je de volgende dag misschien wat moeilijker concentreren, je hebt minder energie, snoept wat meer, raakt sneller geïrriteerd en je wallen zijn net iets dieper dan normaal. Hoeveel last je ervaart van een nacht slecht slapen is bovendien nogal subjectief. Er bestaat geen standaardnorm voor ‘goede gezonde slaap’; de een kan beter toe met weinig slaap dan de ander. Jij bent misschien na zes uur slapen uitgerust, de ander heeft minstens acht uur nodig.

Zo’n vijf miljoen Nederlanders slapen wel eens slecht. En anderhalf miljoen daarvan hebben ernstige slaapproblemen. Dan hebben we het niet over af en toe een paar uurtjes naar het plafond staren of gestrest in je bed woelen, maar over langdurige slapeloosheid. Met soms grote gevolgen voor het dagelijks functioneren. Hoe langer de slaapproblemen duren, hoe ingrijpender de consequenties. Daarom is het zo belangrijk om op tijd aan de bel te trekken.

Meer over de gevolgen van slaapproblemen

Ook interessant

Meld je aan voor de Gezond Idee nieuwsbrief

slaapproblemen
Foto iStock
Sluit de enquête