Voeding waar je beter van wordt

Goed eten

Een paar alledaagse voedingsmiddelen die echt bijdragen aan je gezondheid (en waarover wetenschappers het eens zijn):

  • Blauwe bessenblauwe bessen voeding vitaminen genezingsproces weerstand polyfenolen gezondheid resveratrol Crohn Gezond Idee preventie gezond eten vitamines kanker
    Zij bevatten veel ontstekingsremmende polyfenolen, dat was al bekend. En ook werken ze gunstig op een hoge bloeddruk. Maar nu blijken blauwe bessen ook stoffen te bevatten die bepaalde soorten kanker tegengaan. Zo blijkt uit Amerikaans onderzoek dat bij muizen met agressieve borstkankercellen, het fruit de ontstane tumoren drastisch vermindert. Met een hoeveelheid bessen die voor ons mensen gelijk staat aan maximaal twee kommetjes per dag. Meer over polyfenolen
      
  • Blauwe druiven
    In deze druiven en de rode wijn die ervan wordt gemaakt, zit het wonderstofje resveratrol. Uit onderzoek van Maastricht UMC+ blijkt dat als we voldoende resveratrol binnen krijgen, onze totale gezondheid erop vooruit gaat. Resveratol activeert namelijk eiwitten die de bloedsuiker- en insulinespiegel verlagen, leververvetting verminderen en zorgen voor een daling van de ontstekingsstoffen in het bloed. Het maakt het lichaam zelf ook nog eens efficiënter doordat het ons energieverbruik tijdens de slaap vermindert. En dan is niet alles. Meer over resveratol
      
  • Broccolibroccoli voeding vitaminen genezingsproces weerstand polyfenolen gezondheid resveratrol Crohn
    Studies hebben aangetoond dat broccoli – vooral door de stof glucoraphanin – beschermt tegen sommige kankersoorten. Vooral darm- en prostaatkanker. Ook blijkt dat broccoli de kans op hartaanvallen en beroertes kan verminderen. En het houdt ons lichaam vrij van ontstekingen. Er zijn ook studies die erop wijzen dat broccoli de ziekte van Alzheimer kan tegengaan. De gezondheidclaims zijn zo sterk dat er in Engeland onlangs een door wetenschappers ontwikkelde superbroccoli op de markt is gekomen, die extra glucoraphanin bevat. 
      
  • Geelwortel
    Geelwortel (ook bekend als kurkuma in de Indiase keuken of koenjit in de Indonesisiche keuken) is onderdeel van elk kerriemengsel. Het wordt al duizenden jaren gebruikt vanwege de mooie kleur én heilzame werking. Ondertussen tonen meer en meer wetenschappelijke onderzoeken aan dat kurkuma een krachtige ontstekingsremmer is. Ook lijkt kurkuma te beschermen tegen prostaatkanker en andere vormen van kanker, tegen Alzheimer en diabetes. 
     
  • Knoflookknoflook voeding vitaminen genezingsproces weerstand polyfenolen gezondheid resveratrol Crohn
    Is een plant die een natuurlijk antibioticum bevat: allicine. Allicine maakt bepaalde bacteriën in ons lichaam onschadelijk. Ook remt knoflook de groei van tumoren, dankzij een enzym met de mooie naam diallyl disulphide. De knoflookpers kan echter wel de vuilnisbak in, want dit enzym werkt op z’n best als je de tenen hakt of kneust en vervolgens 10 tot 15 minuten laat liggen (dus daarna pas in de pan fruiten).
     
  • Koffie
    Ons vertrouwde bakje koffie verdient herwaardering. Altijd is ons verteld dat koffie slecht is voor onze hart- en bloedvaten, maar dat schijnt vooral te komen door de combinatie roken en koffie. Omdat in Brazilië, waar men de hele dag door koffie drinkt, bijna geen ouderdomsdiabetes voorkomt, besloot een wetenschapper eens nader te onderzoeken of dit door de koffie wordt veroorzaakt. En ja, het is zeer waarschijnlijk dat de koffie een positieve bijdrage levert aan onze gezondheid – alleen wel een beetje sneu voor mensen die door cafeïne de slaap niet kunnen vatten.

Wist je dat...

Eskimo's vergeleken met westerlingen amper last hebben van chronische darmziekten. Waarschijnlijk doordat ze veel vis eten en daarmee een flinke portie meervoudig onverzadigde vetzuren binnen krijgen. Die vetzuren zorgen voor een verminderde reactie van ons immuunsysteem en dat is vooral voor patiënten met de ziekte van Crohn een belangrijke ontdekking. Zij hebben, vergeleken met gezonde personen, een afwijkende samenstelling van de vetzuren in hun darm. Meer visolie in de voeding verbetert die ongunstige vetzuursamenstelling. Het onderzoek is nog experimenteel, dus het heeft weinig zin om potten met visoliecapsules in te slaan – maar meer vis eten is sowieso een gezond idee!

Spijsvertering

Weten hoe onze spijsvertering precies werkt? Kijk voor een geanimeerde versie van het spijsverteringstraject op: www.spijsvertering.info.

Tip

Op Kennislink is heel veel wetenswaardigs te vinden over ons voedsel in het thema '(w)eten': www.kennislink.nl/thema/w-eten