Coronatijd: tips en adviezen

Hoe hou je het als gezin met elkaar uit in thuisisolatie?

Medisch maatschappelijk werker Bo Limpens van het Maastricht UMC+ ziet hoe gezinnen in deze coronacrisis verschillend omgaan met de hierdoor ontstane onzekerheden en veranderingen. Wat kun je doen om het samen thuis gezellig te houden? In deze Gezond Idee-blog geeft Bo uitleg en tips.

Ieder gezinslid gaat anders om met de situatie. Die zoektocht van iedereen naar nieuwe balans in deze bijzondere omstandigheden kan leiden tot onderlinge irritaties in huis. Sociale isolatie brengt voor ons allemaal een nieuwe dynamiek. Normaal ben je de ene keer partner, ouder, medewerker, mantelzorger of vriend(in), de andere keer sporter, muzikant, bestuurder, vrijwilliger of noem maar op. Maar nu is niets meer normaal.

Alle rollen die je normaal hebt gedurende de dag of week, komen nu noodgedwongen samen rond de keukentafel of in ieder geval onder één dak. Dat is voor de meeste mensen een gigantische uitdaging. Naast de angsten, zorgen en onzekerheden die ons parten spelen door de huidige situatie en alle berichtgeving.

Zowel volwassenen als kinderen zullen een nieuwe invulling aan hun rollen moeten geven. Als werkende ouder en opvoeder, krijg je er ongevraagd de rol van onderwijzer, ordehandhaver en activiteitenbegeleider bij. Je moet constant je aandacht verdelen over alle gezinsleden en misschien ook nog over je (thuis)werk. Thuiswerken met kinderen om je heen betekent dat je voortdurend van zakelijke naar privérol moet wisselen. Dit kost veel energie en kan gemakkelijk leiden tot stress en irritatie.

Bovendien brengen de verschillende leeftijden en belangen in het gezin ook verschillende problemen en vragen met zich mee. Want hoe leg je een jong kind uit waarom het niet met zijn vriendjes mag buitenspelen of naar zwemles gaan? Je bent bezorgd over besmettingsgevaar van je gezin. Misschien maakt jouw kind zich wel zorgen omdat jij in deze situatie toch naar je werk moet gaan. Zeker als je in de zorg werkt. Hoe moeilijk is thuisblijven voor een kind zonder broers of zussen? Hoe is het voor een puber als huisgenoten steeds meeluisteren met wie je belt en wat je met je vrienden bespreekt. Hoe kun je studeren terwijl iedereen om je heen met andere dingen bezig is?

Maak als gezin je gevoelens en zorgen bespreekbaar. Betrek ook de kinderen daarbij als ze daar oud genoeg voor zijn. Je zult ontdekken dat jullie waarschijnlijk voor een deel met dezelfde lasten worstelen. Houd ook vast aan structuur in thuis. Sta op je normale tijd op, kleed je gewoon aan en ontbijt samen aan de gedekte tafel. Maak daarna de tafel vrij om te kunnen werken of huiswerk te maken en ruim alles weer op als er gegeten moet worden. Zo houd je structuur in de dag en help je elkaar om jullie verschillende rollen van ouder, kind, partner, werkende en student uit elkaar te houden. Zeker als je niet de mogelijkheid hebt om wonen, spelen en werken/studeren in aparte ruimtes in huis te doen

Onlangs was ik jarig. Dan heb je in deze tijd opeens een heel ander feestje. Maar het is wel belangrijk dat je juist nu je verjaardag viert en er op een leuke manier iets van probeert te maken. Deze onzekere situatie dwingt je soms ook om na te denken over wat voor jou de basis van je leven is. En wat voor jou belangrijk is. Is dat die vakantie in Spanje die je nu niet kunt plannen? Is het je werk? Of op de eerste plaats je gezin, je relatie?

Het is belangrijk dat gezinnen die noodgedwongen dicht op elkaar moeten leven met elkaar in gesprek kunnen blijven. Zodat ze hun zorgen en angsten met elkaar kunnen delen. En dat duidelijk wordt wat ieder gezinslid nu nodig heeft en dat die van de anderen krijgt wat hij/zij nodig heeft. Vraag bijvoorbeeld eens aan je partner en/of kinderen wat zij leuk of positief aan jou vinden. Om dat spelenderwijs te doen kun je gebruikmaken van kaartjes met positieve persoonlijke vragen zoals in 'Kletspotjes'. Dat kan hele bijzondere inzichten en ontdekkingen over jezelf en elkaar opleveren.

Tips om als gezin de thuisisolatie prettiger te maken:

  • Zorg voor structuur in de dag en bezigheden van alle gezinsleden. Op afgesproken vaste tijden opstaan, aankleden, eten, werken en studeren geeft rust en houvast voor iedereen.
  • Speelt zich alles rond de keukentafel af? Ruim die dan consequent op om afwisselend te eten, te spelen of te werken. Dat geeft duidelijkheid over ieders rol op dat moment.
  • Valt er iets te vieren? Vier het, ook al is het iets kleins! Zeker nu is iedere afwisseling welkom. Maak bijvoorbeeld van iedere zondag iets bijzonders. Maak samen iets lekkers. Laat iedereen zich extra leuk aankleden (of verkleden) om samen te eten. Zet een foto of videobeeld op tafel van wie er niet bij kan zijn. Proost met elkaar en lach met jezelf. Er kan nog heel veel wél.
  • Weet dat je niet de enige bent met onzekerheden en angsten. Deze coronacrisis treft iedereen. Ervaar de saamhorigheid en koester je zegeningen.
  • Blijf bewegen. Hoe beperkt je hierin nu ook bent. Alle beetjes beweging helpen om je energieker te voelen en je dagstructuur te behouden. Maak een wandeling of doe mee met een beweegprogramma op tv. En samen bewegen met je huisgenoten blijft natuurlijk het allerleukste.

Bo Limpens,
Medisch maatschappelijk werker van het Maastricht UMC+

De tips zijn niet allesomvattend. Blijf medisch advies en adviezen met betrekking tot de volksgezondheid volgen. Als je bezorgd bent over het coronavirus, overleg dan met je huisarts wat er nodig is. Daarnaast kan ondersteuning en begeleiding vanuit de geestelijke gezondheidszorg helpen. Vraag je huisarts om een verwijzing.

Lees ook

Hulploket voor mentale problemen door corona

Op de website van het RIVM www.rivm.nl kun je terecht bij het Informatie- en Verwijscentrum COVID-19 (IVC), een digitaal loket dat hulp biedt als je worstelt met mentale gevolgen van de coronacrisis. 

Algemene corona-informatie

Kijk voor algemene informatie over het coronavirus en de richtlijnen op de website van het RIVM (Rijks Instituut voor Veiligheid en Milieu) en op rijksoverheid.nl.

Aanmelden nieuwsbrief