Supergezond, hoe gezond is dat?

Hoe weet je of je gezond eet?

Hoe weet je of je gezond eet? Hoe gezond is supergezond? obsessief bezig met gezond eten Orthorexia nervosa Bigorexia sportverslaving puur eten clean etenGeloof niet alles wat je leest over 'gezond' eten. Er wordt veel onzin beweerd. Bekijk foodbloggers en dieetgoeroes met hun beweringen over superfoods met gezond wantrouwen: ze verkopen hun verhaal, met zichzelf als uithangbord. En realiseer je dat veel foodbloggers ook een verborgen agenda hebben. Het gaat hen niet zozeer om gezondheid, maar om zo slank en mooi mogelijk te worden. En als daardoor dan belangrijke voedingselementen in hun dieet ontbreken – het zij zo.

Dun is niet altijd gezond

Maar dun zijn is niet altijd een synoniem voor gezond zijn. Neem de adviezen van voedingswetenschappers wél serieus. Hun adviezen, zoals de Schijf van Vijf, zijn het resultaat van gedegen wetenschappelijk onderzoek. Zolang je je daaraan houdt, krijg je alles wat je nodig hebt binnen. Superfoods zijn niet aantoonbaar gezonder. Wel duurder!

Wanneer wordt een eetpatroon ongezond?

  • Als je meerdere uren per dag nadenkt over hoe je zo gezond mogelijk kunt eten.
  • Als je bij wat je eet alleen maar bezig bent over wat er (niet) in zit in plaats van met de vraag of het lekker is.
  • Als je je schuldig voelt als je iets 'ongezonds' hebt gegeten.
  • Als je jezelf alleen maar een goed mens vindt als het je lukt om 'clean' te eten.
  • Als je feestjes of andere sociale gebeurtenissen mijdt uit angst in de fout te gaan.
  • Als je hele voedselgroepen overslaat wegens 'niet gezond', 'niet-natuurlijk' of 'niet-clean' en zo voedingsstoffen gaat missen die een lichaam gewoon nodig heeft.
  • Als er ondergewicht ontstaat.
  • Als het je levensvreugde inperkt.

Fysieke gevolgen extreem ‘gezond’ eten