Drukke darmen

Laat windjes waaien

Bij het verwerkingsproces in de dikke darm ontstaan gassen. Winden laten hoort dan ook bij een normale spijsvertering. Daarmee worden de verteringsgassen uit de darmen afgevoerd. Dat is niet vies, maar heel natuurlijk. Hou ze ook niet op, want dan krijg je buikpijn.
Zo werkt onze spijsvertering

Iedereen laat per dag ongeveer 10 tot 15 winden. Produceer je veel meer winden dan zou je op het volgende kunnen letten:

  • Pas op met lucht inslikken. Dat gebeurt al snel bij stress, roken, drinken door een rietje, kauwgom kauwen of een slecht zittend kunstgebit. Ook met snel praten, snel drinken en eten zonder goed te kauwen hap je lucht.
      
  • Vermijd voedingsmiddelen die veel lucht bevatten, zoals frisdranken met koolzuur, bier, slagroom, brood of omelet.
      
  • Weet dat bepaalde voedingsmiddelen echte gasvormers zijn. Denk aan peulvruchten, uien, kool, fruit en light-producten.
     
  • Overigens kan ook het gebruik van bepaalde medicijnen met een laxerende werking tot winderigheid leiden. Ook klachten als verstopping, prikkelbare darm syndroom, lactose-intolerantie, coeliakie en andere darmaandoeningen gaan gepaard met winderigheid. Daar is helaas weinig aan te doen.

Vezelrijke havermoutyoghurt met fruit en noten Vezelrijke volkoren lunchbol met gegrilde groenten en kaasVezelrijke recepten voor gezonde darmen 3 vezelrijke recepten voor gezonde darmen