Gezond leven

Mini-jetlag door zomertijd?

Het is weer zomertijd en de klok wordt een uurtje vooruitgezet. Voor 1,5 miljard mensen is dit op zaterdagnacht in het laatste weekend van maart inmiddels routine geworden. Eén uurtje minder slapen lijkt een kleinigheid. Toch heeft het manipuleren van de klok impact op de mens, die vergelijkbaar is met een 'mini-jetlag'.
  
Een organisch samenspel van uurwerken (de biologische klok) bepaalt namelijk het ritme van ons gestel. Een kortere nacht ontregelt dit complexe systeem. Er zijn mensen die geen last van de zomertijd ondervinden, maar er zijn er ook die wél fysieke en/of emotionele problemen rapporteren.
 
Vooral avondmensen (25% van de bevolking) hebben last van de kortere nacht. Ze gaan wat later naar bed en slapen s'morgens langer uit. Door dit gedrag worden ze niet vroegtijdig aan licht blootgesteld, waardoor de biologische klok zich niet aan de zomertijd aanpast. Vermoeidheid of een katterig gevoel kunnen het gevolg zijn. In de eerste week na het ingaan van de zomertijd zien we een toename van het aantal auto-ongelukken. Uit onderzoek blijkt dat dit komt door stress en concentratieverlies door het schuiven met de tijd.

Tips om goed te kunnen slapen

Voor kwetsbare mensen kan een uurtje minder slaap nóg grotere gevolgen hebben. Het aantal hartinfarcten stijgt de eerste drie dagen na het verzetten van de klok met vijf procent. Het hart is ontworpen aan diverse cycli en een verstoring van het bioritme heeft daar invloed op. Uiteraard is de zomertijd voor mensen zonder gezondheidsproblemen niet iets om wakker van te liggen. Wanneer je relatief veel last hebt van het schuiven met de wijzers, kun je je met onderstaande tips goed tegen de zomertijd wapenen!

5 tips

  1. Geniet van het ochtendzonnetje
    Ga 's morgens vroeg naar buiten om van het ochtendzonnetje te genieten.
  2. Geniet van het donker in de avond
    Ga 's avonds juist niet in fel licht zitten, maar geniet van het donker.
  3. Slaap niet uit
    Door niet uit te slapen val je 's avonds eerder in slaap en kom je 's morgens makkelijker je bed uit.
  4. Kwartiertje eerder naar bed
    Ga enkele avonden voor de zomertijd een kwartier eerder naar bed en sta een kwartier eerder op.
  5. Mijd de ochtenddrukte
    Wetenschappers hebben aangetoond dat het ontwijken van de drukte in de vroege ochtend (in het verkeer en op het werk) goed is voor de gemoedsrust. Dus als je van je werkgever een uurtje later mag beginnen, moet je dat zeker doen!