Wat doet het Maastricht UMC+ aan fijnstof?

Onno van Schayck
Per dag haal je zo'n 20.000 keer adem en helaas is het niet alleen frisse lucht die je binnenhaalt. Met elke ademteug komt er ook schadelijk fijnstof mee je lichaam in. Niet op elke plek in de wereld even sterk, maar bijna overal meer dan goed voor je is. En hoe hoger de concentratie fijnstof, hoe groter de gezondheidsschade. Het Maastricht UMC+ draagt bij aan oplossingen tegen fijnstof. 

Het Maastricht UMC+ wil onder meer met onderzoek de kennis te vergroten over fijnstof en de daaraan gerelateerde (long)ziektes en behandeling daarvan. Maar ook door die kennis beschikbaar te stellen aan de maatschappij en die te adviseren over bestrijding van fijnstof en de gevolgen daarvan.

Zo adviseerde prof. dr. Onno van Schayck van het Maastricht UMC+ toenmalig burgemeester Gerd Leers over de risico’s van fijnstof voor de Maastrichtse bevolking, waarmee hij mede aan de basis stond van de A2-ondertunneling. In de komende jaren wordt in het Maastricht UMC+ onderzoek op het gebied van fijnstof verder uitgebreid en geïntensiveerd.

“Uit ons onderzoek bleek destijds dat opvallend veel kinderen die langs de A2 woonden met longproblemen kampten door het fijnstof. Daarmee was de noodzaak voor de ondertunneling snel helder. De luchtsituatie in de stad Maastricht is nu wat beter, maar helaas was er geen geld voor luchtfilters aan uiteinden van de tunnels, waardoor het probleem van de fijnstof nu – deels – naar de uiteinden van de tunnels is verplaatst.”

Ultrakleine fijnstofdeeltjes nauwelijks meetbaar

“Vroeger, toen iedereen nog thuis op hout en steenkool stookte, vielen de mensen bij bosjes om van smog in windstille tijden. De milieumaatregelen van de laatste jaren hebben wel iets verbeterd aan de hoeveelheid grotere fijnstofdeeltjes in de lucht. Maar van de kleinste en dus de gevaarlijkste fijnstofdeeltjes weten we niet hoeveel er in de lucht zitten: deze ultrafijne deeltjes zijn zelfs nauwelijks meetbaar. Maar longartsen en cardiologen worden wel dagelijks geconfronteerd met de ingrijpende gevolgen ervan bij hun patiënten.”

“Ik ben blij dat bedrijven als de ENCI en Vredestein in de regio Maastricht inmiddels zijn gestopt met hun luchtvervuilende processen. De stad Maastricht doet het de laatste jaren al wat beter door de A2-ondertunneling en maatregelen in de binnenstad met bijvoorbeeld meer laadpalen voor elektrische auto’s en door het fietsverkeer en openbaar vervoer te stimuleren. Maar liever zie ik dat binnensteden autoluw wordt en daarmee nog fietsvriendelijker. Met winkels voor de ‘grote’ boodschappen aan de randen van de stad. Er is nog een wereld te winnen op dit gebied.”

Longschade herstelt niet

“Gelukkig worden steeds meer mensen en overheden zich bewuster van de gevaren van fijnstof. Zelfs als je bijvoorbeeld al je hele leven naast een autoweg woonde, heeft het zin om vanaf vandaag je situatie te veranderen. Wat er in je longen eenmaal is beschadigd, krijg je er niet meer mee terug, maar de capaciteit van je longen zal altijd minder hard achteruitgaan als je voortaan minder fijnstof gaat inademen. Dat is aangetoond. Ik kies zelf ook zo vaak mogelijk voor de fiets in plaats van de auto en ga niet hardlopen langs een drukke weg. Er is zoveel dat je zelf kunt doen. Minder vliegen en daarvoor in de plaats met de trein reizen. Minder vlees eten, zodat de intensieve veeteelt afneemt. Misschien kun je vaker werken en vergaderen op afstand, of gebruik maken van een deelauto of elektrische scooter. Alle beetjes helpen!”

Ook interessant

Sluit de enquête