Gezond leven

Thuiswerken: tips tegen computerogen

Foto iStockDoor de coronacrisis zijn onze smartphones en computers onze connectie met collega's, vrienden en familie. En als je thuis werkt, maak jij misschien ook lange dagen op een kleiner computerscherm. Hoe kleiner het scherm, hoe dichterbij je moet zitten om alles te kunnen zien. Je ogen moeten harder werken en dat kan leiden tot oogklachten. Oogarts dr. Noël Bauer van het Maastricht UMC+ heeft gelukkig enkele tips die kunnen helpen om dat te voorkomen. Daar kun je direct mee aan de slag.

1. Een goede werkplek

"Ga eens achter je scherm zitten en voel of je ontspannen kijkt. Is dit niet het geval? Dan is er meestal iets aan de hand met je scherm, de lichtinval of je hebt een (andere) bril nodig. Niet elk beeldscherm is even goed voor je ogen. Zit er een schittering in het beeld? Of is er te weinig verschil tussen licht en donker (het contrast)? Dan moeten je ogen zich daaraan aanpassen. Dit geldt ook voor te veel of te weinig licht op het scherm. Staat je scherm pal voor een raam, dan ga je knijpen. Licht van achter op je scherm is ook niet fijn. Een werkplek waar het licht van opzij komt is meestal de beste keuze. Ook bestaan er speciale folies of screens om de schitteringen op je scherm te verminderen."

2. De juiste bril

"Onze ogen passen zich steeds aan. Kijk je dichtbij? Dan is de spier rond je lens aangespannen. Dit aanpassen wordt accomoderen genoemd. Jonge ogen kunnen dit meestal nog makkelijk. Te veel of te lang aanpassen, kan de ogen vermoeien. Vanaf middelbare leeftijd neemt het vermogen om te accomoderen af en hebben mensen vaker een leesbril nodig. De ogen hoeven dan zelf minder moeite te doen. Mensen met een multifocale bril kunnen met het onderste deel dichtbij kijken. Met het middendeel zien ze juist veraf. Als mensen met zo'n multifocale bril dichtbij op een klein scherm kijken, dan houden ze hun hoofd vaak te ver achterover. In dat geval kan een aparte computerbril of leesbril uitkomst bieden."

3. Meer contrast op je beeldscherm

"Hoe groter het contrast op je scherm hoe groter het verschil tussen licht en donker. Dat helpt je ogen ontspannen. Documenten met een witte achtergrond en zwarte letters zijn daarom beter te lezen dan bijvoorbeeld letters in pastelkleuren. Bij het kopen van een computer, is het beeldscherm meestal goed afgestemd. De meeste mensen hoeven dit niet aan te passen. Toch raken de instellingen soms in de war. Als je last ervaart, bekijk de instellingen van jouw scherm dan eens. Soms zijn die per ongeluk verkeerd aangepast. Stel ze dan weer in op de standaardinstelling. Merk je toch moeilijkheden met lezen? Ga dan niet (nog) dichterbij het scherm zitten, maar zoom eens in op je document (Ctrl + muiswiel) of vergroot eens het lettertype. Er zijn ook brillen met een speciaal filter voor blauw licht. Deze maken het contrast groter. Sommige mensen geven hun ogen daarmee meer rust."

4. Kijkpauzes

"Te lang achter elkaar naar een scherm kijken, is voor niemand goed. Ogen raken vermoeid, droog of geïrriteerd. Je kunt er hoofdpijn van krijgen of moe van worden. Of het lukt echt niet meer te focussen. Dan ga je wazig zien. Kijk daarom na elke 20 minuten dichtbij turen 20 seconden naar buiten. Je ogen komen dan weer even tot rust. Dit geldt trouwens niet alleen voor een computerscherm. Ook als je van papier of een tablet leest, helpen kijkpauzes. Hou het niet alleen bij kleine pauzes. Na een paar uur staren, is even naar buiten gaan een goed idee. Je ontspant de ogen. Eventuele wazigheid verdwijnt dan snel."

5. Knipperen met je ogen

"Tijdens het kijken op een scherm knipperen mensen veel minder. Vaak maar de helft van wat je normaal doet. Dit knipperen hebben je ogen wel nodig. Minder knipperen kan droge of geïrriteerde ogen geven. Ervaar je last? Knipper dan even extra met je ogen. Helpt dat niet? Neem dan even rust. Vermindert ook dat de klachten niet? Of heb je aan het begin van een dag al veel last van je ogen? Neem dan contact op met je huisarts of opticien."

Klachten doordat je te lang kijkt naar een (te klein) scherm zijn:

  • Vermoeide, droge of geïrriteerde ogen
  • Hoofdpijn, pijn boven de ogen
  • Vermoeidheid
  • Wazig zicht

Voorkom klachten door:

  • Je werkplek goed in te richten met een goed scherm en licht van opzij
  • De juiste bril te dragen
  • Het contrast op je scherm of het lettertype te vergroten
  • Voldoende rust te geven aan je ogen
  • Extra te knipperen

Wanneer al deze tips niet werken, neem dan contact op met je huisarts of opticien.

Lees ook

 

Aanmelden nieuwsbrief