Najaarsdip, tips & adviezen

Tips tegen seizoensdepressie

Iedereen voelt zich wel eens somber gestemd als de wind om het huis giert en de dagen korter zijn. Maar ongeveer 2 procent van de Nederlanders krijgt dan – elk jaar weer! – last van een seizoensdepressie. En wat dan? Let op, we hebben het hier niet over zomaar een sombere bui. Mensen met een seizoensdepressie slepen zich door de donkere maanden heen, soms zelfs met uitval op het werk en veel sociale problemen. Maar ze klaren weer op als het lente wordt. Uit onderzoeken komt een duidelijk verband naar voren tussen het bioritme en stemmingsstoornissen. Volgens dr. Frenk Peeters van de poli Stemmingsstoornissen van het Maastricht UMC+ is er gelukkig wel degelijk wat aan te doen: lichttherapie.

Wat zijn de symptomen van zo'n seizoensdepressie?
'Je hebt vrijwel constant depressieve gevoelens en geniet niet meer van de dingen die je normaal wel leuk vindt. Ook al slaap je wel 14 uur per dag, je blijft abnormaal moe. Armen en benen voelen zo zwaar als lood en je hebt een bijna onstilbare zucht naar koolhydraten: chips, koekjes, chocola... Die trek is heel typisch voor deze depressie. Als je al deze verschijnselen herkent, is het goed om snel een afspraak met je huisarts te maken.'

Is lichttherapie de oplossing?
'Voor ongeveer 75 procent van de mensen wel. Circa 7 à 10 dagen achter elkaar neem je 's ochtends 3 kwartier plaats voor een speciale lichtbak met een verlichtingssterkte van 10.000 lux. Dat is vergelijkbaar met daglicht op een heldere, zonnige dag. Op die manier bouw je als het ware een buffer op van licht waarmee je de hele winter vooruit kunt.'

Kun je lichttherapie ook preventief inzetten?
'Helaas niet. Wat wel helpt, is beginnen zodra de eerste symptomen zich voordoen.'

Is het ook zinvol bij een simpel dipje?
'Dan heb je het helemaal niet nodig. Gewoon veel naar buiten gaan en daglicht 'opdoen'. Sta vroeg op, ga buiten sporten. Dat helpt allemaal uitstekend tegen dipjes.' Lees meer

Daglichtlampen zijn verkrijgbaar voor een paar honderd euro (of tweedehands voor minder). Zie www.lichttherapie.nl. Let wel goed op: minstens 10.000 lux.

Bekijk het interview met dr. Frenk Peeters over seizoensdepressie op Gezond Idee TV

Lees meer over stemmingsstoornissen op: http://wiki.mumc.nl/psychologie/stemmingsstoornissen.