Gezond bewegen

Tips voor een gezonde winterdag

De grijze luchten en het gure weer hebben ook invloed op je geestelijke en lichamelijke gezondheid. Het kan geen kwaad om je daartegen te wapenen en je conditie op peil te houden. Hier zijn 6 tips voor een gezonde winterdag.

Tip 1. Vroeg uit de veren, want zo geniet je het langst van het daglicht. Goed tegen de winterdip!

Tip 2. Neem een stevig ontbijt, zo staat je lichaam meteen in de 'overdagmodus': de spijsvertering gaat aan het werk, het lichaam komt lekker op gang. Niet alleen goed voor je lijf, maar helpt ook om de depressie weg te houden.

gezond tips winterdag beweging vochthuishoudingTip 3. Ga naar buiten! Zelfs als het regent dat het giet. Ook dan krijg je buiten nog altijd een grotere portie licht dan binnen.

Tip 4. Maak een flinke wandeling, ren met de hond door het park, fiets naar het werk of ga hardlopen. Kortom: beweeg. Je weerstand verbetert, je krijgt een stoot licht en je voelt je gewoon beter. Vooral als je serieus gaat sporten. Dat laatste is te danken aan de extra aanmaak van endorfine bij grote inspanningen, dat stofje dat ook wel wordt aangeduid als het gelukshormoon. Dus ook goed tegen een winterdip. Meer tips tegen de najaars- en winterdip

Tip 5. Vergeet niet voldoende water te drinken, zodat je vochthuishouding op peil blijft. En eet een lekkere voedzame maaltijd met veel vitaminen. Liefst natuurlijk in het vrolijkmakende gezelschap van vrienden of familie. Kijk hier voor lekker gezonde recepten

Tip 6. En ga op tijd weer naar bed. Ja, dat is een saai advies, maar met een goede nachtrust sta je 's ochtends weer op tijd naast je bed. Voor weer zo'n gezonde dag! Tips voor een gezonde nachtrust