Gezond eten

Waarom diëten (bijna) altijd slecht voor je zijn

Iedere maand zijn er weer nieuwe diëten trending. Werken doen ze zelden, in ieder geval niet voor lang. De wetenschap zoekt het daarom in een andere hoek. Volgens de voedingsexperts van Maastricht UMC+ is de toekomst  aan gepersonaliseerde voedingsadviezen ofwel een lang en gezond leven dankzij een dieet op maat.

Wie zich vlijtig van het ene in het andere dieet stort, wordt meestal niet beloond met een zandloperfiguurtje, maar met een opdoemende depressie. Behalve dat veel diëten niet doen wat ze beloven, zijn ze dikwijls bijzonder ongezond. Ze zijn te eenzijdig en daarom niet langer dan een week of twee vol te houden. Poeders oplossen, uitsluitend eiwitten nuttigen, shakes drinken in plaats van verse groente eten - of je daar nu fitter van wordt... Maar het is erger: crash-diëten kunnen zelfs een aanslag op onze organen betekenen.

'Vet is ongezond' en andere voedingsfabels 

Emotioneel eten; zit het tussen de oren?

We gedragen ons vaak als idioten als het om eten gaat. Waarom verorbert de buurvrouw na een succesvol dieet opeens een paar slagroompunten? Emotioneel eten of eten uit gewoonte leer je niet zo maar af, weet prof.dr. Anita Janssen, hoogleraar Klinische Experimentele Psychologie van Maastricht UMC+. “Gelukkig kunnen we onze hersens ook wel wat positiefs aanleren: om van minder suiker in de koffie te gaan houden of groenten lekker te gaan vinden.”

Zit overgewicht in de genen? 

Mensen met overgewicht roepen regelmatig dat ‘het in de familie zit’. Onderzoek wijst uit dat dit best wel eens waar zou kunnen zijn! “Hoe voeding uitpakt verschilt per persoon”, aldus prof.dr. Wim Saris, hoogleraar Humane Voeding aan Maastricht UMC+. “We weten bijvoorbeeld dat als je mensen drie maanden lang duizenden kilocalorieën meer geeft dan ze nodig hebben sommigen 4 kilo aankomen en anderen 14. Dat heeft zeker te maken met genetische aanleg." De onderzoeksgroep van prof.dr. Edwin Mariman van onderzoeksschool NUTRIM van het Maastricht UMC+ ontdekte dat zelfs het jojo-effect deels genetisch is bepaald. "Onderzoek heeft uitgewezen dat ernstig overgewicht een gevolg is van leefstijl, maar ook van erfelijke aanleg."

Spaanse rode peper helpt jojo-effect voorkomen

Dieet op jouw maat!

In de toekomst is het mogelijk dat iedereen precies het dieet krijgt dat voor hem of haar het allerbeste uitpakt. Dankzij een routekaart van ons eigen lichaam vinden we op die manier allemaal de weg naar een gezond, fit lichaam. We eten voedsel dat onze organen helpt hun werk beter te doen en vroegtijdige veroudering voorkomt. En een training helpt om ons te beheersen als die schaal bitterballen voorbij komt…. Zo’n dieet op ‘jouw maat’ komt er zeker aan, maar is vooralsnog toekomstmuziek. Daarom geven we je hier vast vijf gezondheidstips die nu al een positief effect hebben!

Vijf gezondheidstips die altijd werken

  1. Beweeg vijf tot zeven keer per week 30 minuten matig intensief. Dat is beter dan het twee keer per week afbeulen van je lichaam op de sportschool. Kijk ook eens op 30minutenbewegen.nl
  2. Eet gewoon gezond en gevarieerd.
  3. Schrijf in een eetdagboek wat je dagelijks eet en drinkt. Zo word je je bewust van je leefpatroon.
  4. Hou je niet bezig met niet haalbare adviezen van dieetgoeroes. 
  5. Geniet altijd met mate en verdiep je in de nieuwste inzichten. Kijk bijvoorbeeld eens op www.voedingscentrum.nl of www.gezondheid.be.

Meer over de (on)zin van diëten in Gezond Idee magazine

Recepten van Gezond Idee om gezond te smullen