Het internet bevat enorm veel gegevens, ook wel data genoemd. Alles wordt vastgelegd. Denk aan tweets, video’s, foto’s, zoekresultaten en profielen op sociale media. Maar ook bijvoorbeeld je aankoopgegevens bij webwinkels. De hoeveelheid data die we met z’n allen produceren, groeit explosief, omdat alles en iedereen online is. Die enorme berg digitale gegevens noemen we big data.
Voordelen big data
Voor commerciële bedrijven zijn al die gegevens ontzettend interessant: zij krijgen meer inzicht in het (koop)gedrag van hun klanten. Ook voor consumenten heeft de berg big data voordelen: met behulp van algoritmes (modellen die met kunstmatige intelligentie worden ontwikkeld uit alle data) worden hen aanbiedingen op maat gedaan. Voor beleidsmakers zijn big data enorm handig om risico’s te kunnen inschatten en slim beleid te ontwikkelen. In onderwijs en zorg kunnen big data helpen efficiënter en beter te werken en meer op maat van individuele gebruikers.
Nadelen big data
Nadelen van big data zijn er ook: het gebruik van big data kan de privacy ernstig schaden. Gegevens kunnen door bedrijven worden doorverkocht aan andere bedrijven, en veel mensen hebben niet door dat ze daar met het toestaan van cookies toestemming voor geven. Big data maakt het ook mogelijk mensen te manipuleren, door hun specifieke (des)informatie aan te bieden.