Eet jezelf tot kampioen

Zo eet Alexander Moonen zich tot kampioen

Alexander Moonen komt uit Heerlen. Hij is Sterkste Man van Nederland 2014 en nummer 10 op de wereldranglijst. En dan is hij ook nog docent Aardrijkskunde in Echt.

“Als krachtsporter alleen met eiwitten bezig zijn is kortzichtig”

Zo eet Alexander Moonen zich tot kampioen Sterkste Man van Nederland Gezond Idee Maastricht UMC+“Om direct maar een misverstand op te ruimen: de competitie 'Sterkste Man' heeft niets te maken met domme krachtpatserij. Wie zwaar is, kan meer kilo's duwen, dat klopt. Maar bij deze krachtsport gaat het om balans: tussen snelheid, explosiviteit, techniek, concentratie en uiteraard spierkracht. Ik til bijvoorbeeld een boomstam van 187,5 kilo, een Nederlands record. Of neem het wedstrijdonderdeel truck-pulling waarbij je in 30 tot 40 seconden met een touw een vrachtwagen 25 meter van zijn plek trekt.

Eet jezelf tot kampioen

Een wedstrijd heeft zes onderdelen, uitgesmeerd over zo'n zes uur, waarbij je constant focus moet houden. Mentaal en fysiek zit er in een wedstrijd dus een enorme spanning. En dan is voeding, zowel vooraf als achteraf om te herstellen, heel belangrijk.

De kunst is om steeds het ideale lichaamsgewicht te vinden. Je wilt vetmassa verliezen of voorkomen en spiermassa kweken en vasthouden. Mijn streefgewicht is 150 à 155 kilo. Te zwaar zijn oogt niet fraai, vraagt extra zuurstof van je spiermassa en verkort het uithoudingsvermogen. Voor de opbouw en het verzorgen van de spieren zijn eiwitten nodig. Maar als krachtsporter alleen met eiwitten bezig zijn is kortzichtig. Daarmee consumeer je ook teveel vetten en zouten. Koolhydraten zijn veel belangrijker. Daarmee kan ik explosief en efficiënt energie leveren.

Mijn ontbijt bestaat uit havermout met rozijntjes en cornflakes, magere melk, een boterham met pindakaas en een glas water. Dan ga ik naar school om les te geven. Mijn tas is voor de helft gevuld met boeken en voor de helft met voeding. Rond tien uur neem ik twee stuks fruit en voor de lunch een dubbele boterham pindakaas met veel noot erin. Pindakaas is lekker en een uitstekende bron van onverzadigde vetten en eiwitten. Ook neem ik een shake met zuivere whey-eiwitten [geconcentreerde/snel opneembare eiwitten, red.].

Om half 4 in de middag, drie uur voor mijn dagelijkse training van 2 à 3 uur, neem ik een bakje rijst of pasta, eventueel met wat tonijn erdoorheen. Kort voor de training soms nog een glas chocolademelk, een bakje appelmoes of een cafeïnepilletje om mentaal even de knop om te zetten naar de zware gewichten die ik moet tillen. Tijdens de training drink ik 2 liter water, aangelengd met sportdrank, voor de suikers en om het maximale uit een oefening te halen. Daarna als warme maaltijd een keuze uit kip, biefstuk, rijst, aardappelen zonder jus, of vette vis zoals zalm vanwege de omega 3-vetzuren.

Twee weken voor een wedstrijd ga ik minder intensief trainen en begin ik koolhydraten te stapelen, met bijvoorbeeld lekkere zuivelhapjes. Drie dagen voor de wedstrijd schakel ik terug naar mijn normale dieet. Op de wedstrijddag voel ik me dan supersterk. Het gaat mij vooral om de sportieve eer, want in Nederland is dit een amateursport. Ik heb zelfs geen sponsor, helaas. Toch geniet ik iedere dag van dit leven: ik streef doelen na. Ik wil de sterkste man zijn, maar ik wil ook mijn master in aardrijkskunde halen."

Slimme recepten voor sporters van Gezond Idee