Gezond leven

Zo houd je het vakantiegevoel vast

Ook zo van de vakantie genoten? En helaas meteen op de eerste dag thuis dat heerlijk relaxte gevoel al weer kwijt? Nergens voor nodig! Met slim vooruitkijken en een cursus mindfulness kun je dat vakantiegevoel heel lang vasthouden.

Na een zorgeloze vakantie voel je je als herboren. Maar bij thuiskomst wacht ons de dagelijkse sleur en al snel is die heerlijke vakantietijd vergeten. Erger nog: het voelt alsof die er nooit is geweest. Tips om het vakantiegevoel vast te houden

Bij de meeste mensen is het vakantiegevoel al na één dag verdwenen en vaak ook meteen vervangen door nieuwe stress, zo blijkt uit verschillende onderzoeken. Het zogehten Post-Holiday-Syndrome is te herkennen aan: gebrek aan concentratie, vermoeidheid, gedeprimeerdheid en een algeheel gevoel van leegte. Maar liefst één op de drie werkende mensen zou er na de zomervakantie aan lijden.

Kun je dat uitgeruste vakantiegevoel vasthouden? Ja, dat kan best, stelt onderzoeker Marieke Wichers, van de vakgroep Psychiatrie & Neuropsychologie van Maastricht UMC+. "Je moet er voor zorgen dat stress geen vat op je krijgt door te leren om er anders mee om te gaan. Zoals met mindfulness. Mindful staat voor met je aandacht helemaal in het hier en nu zijn en je geen zorgen maken om wat is gebeurd of kán gebeuren." Mindfulness-tips  

Werktip: blijf gewoon nog even 'weg'

Weer aan het werk? Begin dan niet op een maandag, maar gun jezelf een kortere werkweek. Op kantoor hoeft de buitenwereld niet meteen te weten dat je weer terug bent van vakantie. Laat je afwezigheidsassistent daarom nog twee dagen langer aanstaan. Dan heb jij alle tijd om oude emails te lezen. En ZZP-ers zouden hun vakantie officieel ook langer moeten laten duren dan in werkelijkheid: gebruik die dagen thuis om weer langzaam op gang te komen, wat administratie te doen, vakantiewasjes te draaien, enzovoorts.

Lees meer in Gezond Idee magazine