Zout, goed of fout?

Zoutarm eten? Zo doe je dat!

zoutarm eten, zoutbewust, zoutarme tipsJe lichaam heeft zout nodig voor de regulatie van je vochtbalans en bloeddruk. Maar ruim 85% van de Nederlanders eet veel te veel zout. En dat is niet zonder risico: met name hoge bloeddruk ligt op de loer en die kan weer leiden tot hart- en nierproblemen. Wie minder zout binnen wil krijgen, kan zijn voordeel doen met de volgende tips van Gezond Idee.

  1. Gebruik zoveel mogelijk verse producten.
  2. Diepvriesproducten zijn beter dan andere voorverpakte voedingswaren. In blikgroente of bewerkte producten zoals spinazie à la crème zitten weliswaar evenveel vitamines, maar ook meer zout.
  3. Beleg je boterham eens met verse (gegrilde) groenten (zoals komkommer, avocado, radijs, tomaat) of fruit (aardbeien, banaan).
  4. Maak je eigen pizza. Dat betekent minder zout en is nog lekker ook.
  5. Eet minder vlees en kies vaker voor groentes en fruit.
  6. Mijd zoveel mogelijk het gebruik van het zouttonnetje of nog beter: doe het weg! Je smaak zal er alleen maar op vooruitgaan, want door overmatig zoutgebruik vlakken je smaakpapillen af.
  7. Bestudeer de etiketten van producten (zélfs zoete producten zoals koekjes) zodat je weet hoeveel zout je binnenkrijgt.
  8. Controleer eens hoeveel zout je nu eigenlijk binnenkrijgt met de zoutmeter van de Nierstichting www.nierstichting.nl/zoutmeter. Daar vind je ook zoutbewuste recepten en kun je ook een gratis een digitaal receptenboekje bestellen met zoutbewuste lenterecepten.

Onverwachte zoutbronnen