Burn-out: dit moet je weten

Burn-out en relatie met stress

Wetenschappelijk is over burn-out nog niet zo heel veel bekend. Over stress en wat dat doet met lichaam en geest des te meer. Stress is een reactie van je lijf op je binnen- en buitenwereld. Maar er bestaat 'goede' en 'slechte' stress. De goede stress maakt dat je adequaat reageert op wat er om je heen gebeurt: vluchten als je wordt aangevallen door een zwerm bijen bijvoorbeeld. We hebben die stress nodig om te overleven.

Maar stress kan ook ontstaan door een discrepantie tussen wat je kan en wat je wil, en die variant kunnen we missen als kiespijn. Stress wordt gereguleerd door twee hormonen: adrenaline en cortisol. Een stoot adrenaline stelt je in staat om weg te rennen van die bijen. Het is een efficiënt hormoon: het wordt snel aangemaakt en snel weer afgebroken. Je brein maakt tegelijkertijd echter ook cortisol aan om je de benodigde energie te geven om hard te kunnen sprinten.

Cortisol onderdrukt het immuunsysteem. Dat is niet erg zolang het voor korte tijd is, maar wel chadelijk als het langer duurt. Het cortisolgehalte blijft dan maar stijgen en normaliseert niet meer. Gevolg is dat je continu in standje hoog actief en superalert staat en dat het evenwicht tussen ontspanning en inspanning volledig weg is. Bovendien tast een langdurig verhoogd cortisolniveau de hersencellen aan met alle vervelende burn-out-symptomen tot gevolg. Dit zijn belangrijke burn-out-symptomen

Ook interessant:

Aanmelden nieuwsbrief