Tips voor gezond eten tijdens nachtdiensten

Werken in de nacht brengt gezondheidsrisico’s met zich mee. Hoe zorg je ervoor dat de wisselingen in je natuurlijke ritme zo min mogelijk invloed hebben op jouw gezondheid en gevoel van welbevinden? Letten op wat je wanneer eet helpt je om je bloedsuikerspiegel op peil te houden en je stofwisseling zo min mogelijk te verstoren. Houd je daarom tijdens je nachtdiensten zo veel mogelijk aan de 3 maaltijden-structuur, waarbij je 3 vaste eetmomenten hebt. Met een vast ritme voor de maaltijden verklein je de kans op gezondheidsklachten.

nachtdienst

Tips voor gezond eten tijdens nachtdiensten:

  • Eet niet te veel. Je spijsverteringsstelsel staat in de nacht op een laag pitje. Grote hoeveelheden (vetrijk) voedsel kunnen je maag en darmen te veel belasten. Dit kan zorgen voor vermoeidheid en overgewicht.
  • Neem de tijd voor een eetmoment. Ook wanneer de werkdruk hoog is en je van hot naar her rent. Probeer waar mogelijk de tijd te nemen voor een eetmoment en rustig te kauwen. Als je te snel eet en onvoldoende kauwt, kan je maag- en darmklachten krijgen.
  • Laat koolhydraten niet helemaal weg. Met name volkoren graanproducten bevatten veel vezels die je spijsverteringsstelsel ‘s nachts kunnen helpen.
  • Drink minimaal 1,5 liter water per 24 uur. Water werkt verfrissend en vermindert vermoeidheid.
  • Neem natuurlijke middelen die helpen sneller in slaap te vallen. Zoals een beker warme melk met honing en kruidenthee van kamille of valeriaan.


Wat kun je beter vermijden tijdens de nacht?:

  • Snoepen: een grote hoeveelheid suikers in de nacht kan ervoor zorgen dat je vermoeid raakt. Suikerrijke voedingsmiddelen verhogen op korte termijn de alertheid. Maar de snelle daling van de suikerspiegel daarna veroorzaakt juist slaperigheid.
  • Vet eten: Je lichaam kan ’s nachts slecht vet te verteren. Je wordt er moe van en het verhoogt het risico op overgewicht.
  • Cafeïne: Cafeïne heeft een oppeppende werking, maar het effect is van korte duur. Kort na de energiepiek komt een terugval. Dan neemt je alertheid juist af. Bovendien blijft cafeïne vaak 6 tot 8 uur in je bloed zitten. Een kop koffie om 4.00 uur verstoort de slaap na je nachtdienst.
  • ​​​​​​​Sterk gekruid voedsel: dit irriteert de maag.
Sluit de enquête