Hulp voor dikke kinderen

Zo kun je overgewicht kinderen voorkomen

Preventie is natuurlijk het allerbeste hulpmiddel om de gezondheid van kinderen te bewaken. Door ervoor te zorgen dat kinderen minstens een uur per dag stevig bewegen of gewoon buitenspelen. Geen chips meer en geen fastfood of kant-en-klaar maaltijden, want die zijn bijna altijd te zout en te vet. En geen snoep meer bij een goed rapport. Sommige artsen en politici pleiten zelfs voor een 'vettaks' waardoor ongezond eten veel duurder wordt dan gezond, vers voedsel.

Het zou mooi zijn als de levensmiddelenindustrie zich verantwoordelijk ging voelen en minder suiker en vetten in haar producten zou stoppen. Een enkele fabrikant doet wel een poging, maar echt serieus helpen doet dat (nog) niet. Alle 'light' producten die de voedingsindustrie op de markt brengt, vormen geen oplossing: daar zit weliswaar meestal minder suiker in, maar ook meer ongezonde suikervervangers of meer vet. En ondertussen gaat maar liefst 94% van de op kinderen gerichte reclames gewoon nog altijd over ongezonde levensmiddelen!

Er zit dus niets anders op: als ouder moet je je kinderen bijbrengen wat gezond is. En dat gezond ook leuk en lekker kan zijn. Niet met behulp van de aloude truc 'bedek het met een flinke laag ppelmoes', maar door kinderen gevarieerd eten aan te bieden en langzaam te laten wennen aan andere smaken. Door kinderen veel buiten te laten spelen of sporten. Op internet is heel veel te vinden dat je als ouder goed kan helpen je kinderen een gezond leven te geven.

Tips voor een gezonder leven

  • Reken via www.voedingscentrum.nl het BMI uit van je gezin om te zien of jullie een gezond gewicht hebben.
  • Houd samen met je kinderen een week lang een eetdagboek bij, waarin je alles noteert wat jullie per dag eten en drinken. Maak daarna samen de balans op: is het gezond of kan het beter?
  • Eet zoveel mogelijk met het gezin aan tafel. Met z'n allen eten is gezellig en ontspannen, en je eet bewuster.
  • Willen jullie minder eten? Zet dan geen pannen op tafel, maar schep per persoon een bord op. Zo voorkom je dat je meer eet dan je nodig hebt.
  • Kook samen eens iets van The kids university for Cooking. Op deze website staan lekkere en gezonde recepten: www.kokkerelli.nl.
  • Vraag je af of jij je kinderen wel het goede voorbeeld geeft? Doe dan de test op deze site: www.hetgezondevoorbeeld.nl.
  • Wist je dat je kind een zoetekauw wordt als je tijdens je zwangerschap veel snoept? Als je wilt weten hoe dit precies werkt en wat wel of niet gezond is voor je baby, zet dan de app 'Gezond-Groeien – weetjes voor mama' op je telefoon!