Burn-out: dit moet je weten

De 4 grootste misverstanden over burn-out

  • Na een weekje vakantie is het wel weer over
    De ernst van een burn-out wordt heel vaak onderschat. 'Nu even door', denkt men. 'Straks heb ik rust.' En die rust komt dan niet. Wil je er echt vanaf komen, dan moet je actief met het herstelproces aan de slag.

  • Slapen is de beste remedie
    Van de hele dag in bed blijven of je huis niet uitkomen, ga je je eerder beroerder dan beter voelen. Je lichamelijke conditie gaat achteruit, je hebt geen afleiding, je krijgt geen positieve prikkels meer en gaat daardoor nog meer piekeren. Blijf liever in beweging: sporten, fietsen, wandelen.

  • Je kunt het alleen van werken krijgen
    Inderdaad is een burn-out meestal gerelateerd aan werk. Maar ook privé-omstandigheden als een slepende scheiding of een zware taak als mantelzorger kunnen de balans doen doorslaan. Een combinatie van beide is eveneens mogelijk. Meer over burn-out bij mantelzorgers

  • Een burn-out maakt depressief
    De persoonlijkheidskenmerken die tot een burn-out leiden, kunnen ook depressies in de hand werken. Maar lang niet iedereen met een burn-out wordt automatisch depressief. Bij een burn-out gaat het vooral om een gebrek aan energie. En er is altijd een link met overbelasting. Bij een depressie hoeft dat niet: daarvan kan bijvoorbeeld ook puur genetische kwetsbaarheid de oorzaak zijn.

Ook interessant:

Aanmelden nieuwsbrief