Gezond leven

De wet van Murphy – wat als alle problemen tegelijk komen?

Foto iStcokEen ongeluk komt zelden alleen, zo luidt het gezegde. Een te vroeg geboren baby of een kindje met gezondheidsproblemen, het overlijden of ziekteproces van een familielid en dan daarnaast ook nog problemen op je werk, in je relatie, financieel, een verhuizing... Je hoofd loop over. Hoe kun je dat allemaal hanteren? Medisch maatschappelijk werker Mélanie van den Pol geeft advies over hoe je dan je hoofd 'boven water' houdt.

De wet van Murphy: medisch maatschappelijk werker Mélanie van den Pol heeft zelf de indruk dat het eerder regel dan uitzondering is dat verschillende problemen of moeilijke life-events tegelijk komen. "Het bewijst dat het leven niet planbaar is. Je moet er maar het beste van zien te maken. Wanneer je ernstig zieke kind of familielid in het ziekenhuis ligt, heb je al heel veel zorgen. Je ziet dan vaak dat er in zo'n stressvolle periode nog extra problemen bovenop komen."

Betekenis geven

Waar haal je de kracht vandaan om al die problemen het hoofd te bieden? Bestaat toeval? Of heb je gewoon pech met al jouw opgestapelde ellende? Misschien gebeuren deze dingen met een reden? Zie je het zelf misschien als een kans of uitdaging om een bepaalde levenstaak te vervullen? "Hoe je er tegenaan kijkt, hangt ook samen met je levens- of geloofsovertuigingen", zegt Mélanie van den Pol. "Als je een betekenis kunt geven aan wat je (gezin) overkomt, zul je eerder denken in kansen en uitdagingen. Je blijft dan positiever naar de situatie kijken. Daardoor hou je meer kracht en energie over om de situatie te hanteren. Al zul je evengoed je dip-momenten hebben. Dat is heel normaal. Wie geen betekenis weet te geven aan zijn situatie zal zich mogelijk eerder slachtoffer van alle ellende voelen. Maar ook dat is een heel begrijpelijke reactie. Ieder mens reageert immers vanuit zijn eigen karakter, achtergrond en levenservaringen."

Veerkracht

Mélanie van den Pol werkt onder meer op de afdeling Neonatologie waar allemaal baby's liggen die veel te vroeg of niet gezond geboren zijn. Het zijn dus per definitie zorgenkindjes. "En toch zie ik daar dagelijks jonge ouders die ongelooflijk rekbaar blijken te zijn in wat ze aankunnen in zo'n situatie. Ze vertellen me ook vaak dat ze zelf versteld staan van hun eigen kracht in die tijd. Ze leven op de automatische piloot in een achtbaan die steeds heel langzaam omhoog gaat en dan ook weer hard omlaag. Afgewisseld met periodes van relatieve rust. In zulke heftige periodes ontstaan vaak ook op andere gebieden problemen zoals ziekte van een broertje of zusje, een kapotte auto, problemen op het werk, ruzies in de familie of relatieproblemen. Allemaal dingen die je eigenlijk niet erbij kunt hebben."

"Toch zie ik in de praktijk eigenlijk nooit dat mensen er volledig aan onderdoor gaan in zulke ellendige situaties. Rondom een zorgenkindje blijkt het incasseringsvermogen van ouders ongelooflijk groot. Maar je ziet ook op andere afdelingen van het ziekenhuis dat mensen veel rekbaarder zijn dan ze zelf dachten. En de artsen, verpleegkundigen en medisch maatschappelijk werkers stellen alles in het werk om jonge ouders door hun moeilijke situatie heen te loodsen. Ook ouders, grootouders en vrienden kunnen vaak goede ondersteuning bieden met een luisterend oor of praktische hulp voor het gezin."

Leef in het 'nu'

"In stressvolle tijden kunnen de meest eenvoudige dingen, die je normaal vaak zonder nadenken doet, ineens een hele opgave zijn. Het is belangrijk om in stressvolle periodes in het 'nu' te blijven leven. Piekeren over het verleden of over de toekomst helpt je niet verder. De toekomst is immers nog onduidelijk. Het heeft dus geen zin om nu alle mogelijke toekomstscenario's te bedenken. Leef nu maar liever een tijdje bij de dag, want de stress van vandaag is al heftig genoeg."

Tips van Mélanie van den Pol voor als jouw problemen allemaal tegelijk komen:

  • Leef in het nu. Kijk niet verder dan vandaag. Dat geeft het meeste houvast.
  • Stress kan je blik of overzicht op de situatie vertroebelen. Stress kan zelfs gezondheidsklachten veroorzaken. Bekijk wat voor jou het belangrijkste probleem van dit moment is. Soms kun je dat zelf niet reëel bedenken. Orden dan je prioriteiten met iemand samen. De ander heeft misschien praktische oplossingen om jou een aantal zorgen uit handen te nemen.
  • Grijp alle aangeboden hulp aan.
  • Schroom niet om hulp te vragen.
  • Focus op je eigen gezondheid van nu. Je werk en praktische dingen thuis zijn van later zorg als jouw kind in het ziekenhuis ligt. Natuurlijk zijn ze belangrijk, en een werkgever heeft helaas niet altijd begrip. Maak dan (eventueel met hulp) een plan van aanpak.
  • Gedachten zijn geen feiten. Neem niet automatisch aan dat alles wat jij in een stresssituatie bedenkt ook klopt. Check dat eerst bij een ander. Misschien denkt die er heel anders over.
  • Neem geen belangrijke (bijvoorbeeld financiële) beslissingen in een stressvolle periode. Stel keuzes en beslissingen uit tot je weer goed overzicht hebt.

 

Aanmelden nieuwsbrief