Angst & paniek, zo ga je ermee om

Hulp bij angst & paniek

Één op de vijf mensen in Nederland lijdt aan een angststoornis.“Gelukkig is goede hulp mogelijk”, weet psychiater dr. Koen Schruers van het Maastricht UMC+. “Er bestaan effectieve psychologische behandelingen, namelijk gedragstherapie en goede medicijnen. We beginnen meestal met therapie en als dat onvoldoende werkt of mensen ook erg depressief zijn, dan geven we eerst een antidepressivum en daarna de therapie erbovenop. Helaas duurt het vaak jaren voordat mensen de stap nemen om hulp te zoeken, bijvoorbeeld bij hun huisarts. Mensen vragen wel eens: dokter, zit het tussen mijn oren? Dan zeg ik 'ja!'. Want daar zitten de hersenen en daar gebeurt het allemaal.”

Tips om iemand met angst en/of paniek te helpen:

  1. Erken altijd de angst van partner, kind, collega of vriend(in). Ook al lijkt die overdreven en niet terecht. Blijf over de angsten praten en blijf hem of haar stimuleren de angstige situaties niet uit de weg te gaan. Maar wees niet dwingend.
  2. Dring er bij partner, collega of vriend(in) op aan om professionele hulp te zoeken.
  3. Zoek naar meer informatie over angststoornissen op internet, in de boekhandel of  bibliotheek. Met die kennis kun je een ander beter helpen. 
  4. Zoek zelf ook steun in angstige tijden. Denk bijvoorbeeld aan lotgenotencontact.

Pas op met drugs!

Door misbruik van geneesmiddelen, drugs en alcohol kunnen ook angst- of paniekaanvallen ontstaan. Dit gebeurt meestal bij overmatig gebruik (vergiftiging) of in combinatie met ontwenningsverschijnselen. En hoewel een paar koppen koffie onze stemming kunnen verbeteren, is gebleken dat cafeïne mensen die van nature angstig zijn aangelegd, ernstig nerveus maakt.

Ondersteuning nodig?

  • Bel met de Psychische Gezondheidslijn: T 0900-903 903 9 (20 cent per minuut).
  • Voor contact met lotgenoten, steun en advies: T 0900-200  87 11 (30 cent per minuut)

Meer info?

Gezocht: proefpersonen voor onderzoek naar sociale angststoornis!