Gezondheidsvoordelen claimen op de verpakking
Met de claims van voedingsproducenten, is op zichzelf niet zoveel mis. Producenten mogen niet zomaar iets op de verpakking zetten: de informatie moet voldoen aan strenge Europese wet- en regelgeving. Alleen heeft zo'n claim vaak slechts betrekking op één onderdeel van het voedingsmiddel. En een product bestaat niet alleen uit de ‘extra vitamine C’ die erin zit. Er zit natuurlijk veel meer in. Daarom kan een product gezond lijken, terwijl er feitelijk veel gezondere keuzes zijn.
De voedselautoriteiten gaan bij het beoordelen van claims niet over een nacht ijs. Ze laten wetenschappelijke experts op allerlei terreinen ‘invliegen’, die heel kritisch kijken naar de onderzoeken die gedaan zijn om de claim te ondersteunen. Pas als die experts er hun goedkeuring aan geven, mag de claim worden gemaakt. Die is dus echt gebaseerd op consensus.
Het is jammer dat deze op de wetenschap gebaseerde claims toch vaak minder geloofd worden dan die van zelfbenoemde ‘foodgoeroes’ zoals bijvoorbeeld Rens Kroes op internet. Het is oneerlijk om consumenten te laten geloven in informatie die niet bewezen is of in zogenaamde superfoods, want zo werkt het niet.
Het gaat nooit om een enkel voedingsstofje, het is de combinatie van stoffen én een gezonde leefstijl die tot een positief effect leiden. Daar moet nog veel meer onderzoek naar gedaan worden.”
Alie de Boer, Voedingswetenschapper voeding en recht aan de Universiteit Maastricht en de Brightlands Greenport Venlo Campus. Verder is zij medeoprichter van het Food Claims Centre Venlo, een expertisecentrum op het gebied van functionele voedingsmiddelen. Op de Brightlands Greenport Venlo Campus doet ze laagdrempelig onderzoek voor telers die willen experimenteren en innoveren.
Alie de Boer is genomineerd voor de Viva400 in de categorie 'Knappe koppen' voor haar onderzoek aan de Universiteit Maastricht en de Brightlands Greenport Venlo Campus Lees hier meer en/of stem op Alie
Bekijk ook het college van Alie de Boer voor de Universiteit van Nederland Wanneer mag een bedrijf beweren dat hagelslag supergoed voor je is?.
Bekijk ook haar (Engelstalige) TEDtalk bij TEDxVenlo Why You Need to Look Critically at Food
Meer over misleidende voedselverpakkingen op https://www.consumentenbond.nl/acties/kletsplaatjes