Cholesterol

Lager cholesterol, zo doe je dat

De drie gezonde G’s. Wie zich houdt aan deze 3 G’s kan het slechte cholesterol in de meeste gevallen aanzienlijk verlagen.

  • Gezonde voeding: veel groente en fruit, vooral volkoren, minder vlees / meer plantaardig, vis, vloeibare vetten, suikervrije dranken, ongezouten noten en peulvruchten. Volg zoveel mogelijk de richtlijnen van het Voedingscentrum. Zie www.voedingscentrum.nl en zoek op ‘Schijf van Vijf’. Met de app Mijn Eetmeter van het Voedingscentrum kun je zelf ‘meten’ wat je eet (calorieën, voedingsstoffen, gezonde alternatieven, etc.). Vind ‘mijn eetmeter’ op www.voedingscentrum.nl.
  • Gezonde leefstijl: meer bewegen, minder zitten, af en toe flink sporten, niet roken.
  • Gezond gewicht: afvallen bij overgewicht.

Stapje voor stapje gezonder eten

Met deze kleine aanpassingen verbeter je stilletjes je eetpatroon:

  • Zorg voor een stevig ontbijt
  • Bak met olie of met vloeibare bak- en braadproducten (minder verzadigd vet) in plaats van boter. Verzadigd vet kan het LDL-cholesterol verhogen.
  • Bak in een pan met anti-aanbaklaag zodat je minder vet nodig hebt. 
  • Voeg water toe aan de jus 
  • Maak aardappelpuree met magere of halfvolle melk. 
  • Pureer groente tot een stevige, vullende soep.
  • Drink veel water: dat vult en zuivert. 
  • Drink gefilterde koffie in plaats van bonenkoffie. Koffiebonen bevatten een vettige stof (cafestol) die het cholesterolgehalte kan verhogen. Koffie van pads, oploskoffie, filterkoffie of percolatorkoffie zijn beter voor je cholesterolgehalte. 
  • Beperk het drinken van espresso en koffie van cups tot 2-3 kopjes per dag. Vermijd kookkoffie en doordruk-koffie uit een cafetière. 
  • Drink koffie met halfvolle of magere (koffie)melk. Koffiecreamer bevat veel verzadigd vet.
  • Schrok niet, maar neem de tijd voor het eten en kauw goed.

Aanmelden nieuwsbrief