Toetjes, nagerechten & gebak

Geroosterde pruimen met cantuccinikruimels

Nagerecht voor 4 personen

  • 600 g rijpe pruimen
  • 2-3 tl vloeibare honing
  • 4 bollen slagroomijs light
  • 4 cantuccini (Italiaanse amandelkoekjes)
  • bakplaat met bakpapier

 

  1. Verwarm de oven voor tot 220 ºC. Halveer de pruimen en wip de pit eruit. Leg de pruimen op de bolle kant op de met bakpapier beklede bakplaat. Druppel de honing erover. Rooster de pruimen in de voorverwarmde oven in 25 minuten zacht en sappig.
  2. Verdeel de warme pruimen over 4 borden. Schep er een bol ijs naast en verkruimel de cantuccini erboven.

Bereiding: 15 minuten
Oven: 25 minuten
Per persoon 205 kcal / 2 gram vet / 2 gram eiwit / 23 gram koolhydraten / 17 mg natrium / 0,1 gram vezels

Minder calorieën? 

Serveer de pruimen met een bol citroensorbetijs. Sorbetijs wordt gemaakt van suikersiroop en fruit. Sorbetijs bevat geen room en is daarmee een slanker alternatief voor roomijs (sorbetijs bevat wel overigens wel meer koolhydraten dan roomijs). Of vervang het light slagroomijs door light yoghurtijs. 

Extra zoet 

Door het roosteren karameliseren de natuurlijke fruitsuikers en ontstaat een extra zoete smaak.

Variatietip 

Vervang de pruimen ook eens door abrikozen, nectarines of perziken!

Pruimen over? 

Een restje geroosterd fruit is ook heerlijk in een groene salade met geitenkaas of op een tosti met ham en kaas.

Tip 

Toetjes zijn heerlijk, maar vaak erg calorierijk. Een goede richtlijn is een toetje van ongeveer 200 kcal per persoon. Uiteraard kun je een zwaarder toetje combineren met een lichte maaltijd, of na een zwaardere maaltijd een lichter toetje nemen. 

Aanmelden nieuwsbrief