Om deze website te kunnen gebruiken dient u Javascript in te schakelen.

Gezond leven

Bescherm je tegen de zon!

 

zonnebescherming
Foto iStock

Eindelijk! De zon schijnt volop. En dus trekken we naar buiten om de eerste zonnestralen mee te pikken. De zon is immers heel goed in het verdrijven van een eventuele winterdip. Bovendien zorgt de zon voor de aanmaak van vitamine D. Belangrijk voor je afweersysteem en botten. 

Maar de zon heeft naast positieve effecten ook ultraviolette straling (UV-straling) die schadelijk is voor je huid als je die onvoldoende beschermt. De zon zorgt namelijk ongemerkt voor schade aan het erfelijk materiaal van je huid, het DNA. Wanneer er jaar na jaar zonschade in je huid wordt opgebouwd kan dat leiden tot huidkanker.

Hoe kun je je het beste beschermen tegen de zon?

Een lijstje met tops en weetjes van dermatoloog Klara Mosterd van het Maastricht UMC+: 

  • Na de winter is je huid niet gewend aan de zon en de voorjaarszon is sterker dan je denkt. Smeer je daarom bij de eerste zonnestralen van het jaar goed in. 
  • Goed insmeren geldt ook in de schaduw, onder een parasol of afdak. UV-straling wordt namelijk weerkaatst via de grond, zand of water. 
  • Ook als je huid niet snel verbrandt, moet je je huid beschermen tegen de zon. Gebruik dan minimaal factor 15 en als je een zeer licht huidtype hebt minimaal factor 30. Gebruik ook minimaal factor 30 bij langdurige zonblootstelling, zonvakanties, buiten sporten en een bezoek aan het zwembad of strand. 
  • Het merk zonnebrandcrème maakt niet uit. Het is vooral belangrijk dat de beschermingsfactor hoog genoeg is en de crème fijn smeert. 
  • Eén keer insmeren met zonnebrandcrème is onvoldoende. Herhaal het insmeren na twee uur buiten, na het zwemmen en na een inspanning (i.v.m. zweten). 
  • Ook je oren, handen en voeten kunnen verbranden. Smeer ook die daarom goed in! 
  • Je hoofdhuid wordt het vaakst blootgesteld aan de zon, zeker als je dun of weinig haar hebt. Bescherm je hoofd met zonnebrandcrème en een hoofddeksel.
  • Als de zonkracht sterk is, kan de huid zelfs door kleding heen beschadigen. Er bestaat kleding die UV-straling tegenhoudt, dit wordt aangeraden voor jonge kinderen. 
  • Wen je aan om tijdens de zomermaanden in je ochtendritueel, bijvoorbeeld na het tanden poetsen, ook meteen je huid in te smeren met zonnebrandcrème. 
  • In dagcrème en make-up zit ook vaak een beschermingsfactor. Kijk op het etiket welke factor jouw dagcrème/make-up heeft. Zoek naar de SPF ofwel Sun Protection Factor. Ook deze bescherming is niet de hele dag dekkend. Na twee uur in de zon is bijsmeren met zonnebrandcrème het advies.
  • Huidkanker komt vaak voor bij mensen die buiten werken of voor hun hobby veel buiten zijn (denk aan beroepen als bouwvakker en hobby’s als tuinieren of wielrennen). Neem daarom een fles zonnebrandcrème mee voor onderweg of op je werkplek. 

Wist je dat….

Er zes verschillende huidtypen bestaan? Mensen met het lichtste huidtype, dat is huidtype 1, verbranden snel en worden niet bruin. Vaak zijn dit mensen met rood haar en sproetjes of blond haar en blauwe ogen. Deze mensen hebben een iets hoger risico op het ontwikkelen van huidkanker. Daarom moeten ze de huid extra beschermen door minimaal factor 30 te gebruiken. Alle andere huidtypen wordt geadviseerd minimaal factor 15 te gebruiken. Ook een donkerdere huid, zoals huidtype 5 en 6, kan beschadigen door UV-straling. Mensen met dit huidtype hebben echter meer pigment die het erfelijk materiaal beschermt tegen schade waardoor ze een lager risico hebben op het ontwikkelen van huidkanker. Bij een donkere huid is het niet nodig de UV-straling volledig te blokkeren met een hoge factor, er is dan zelfs een klein risico op het ontwikkelen van een vitamine D tekort en dat is natuurlijk ook niet goed.

Meer informatie over huidkanker en verstandig zonnen is te vinden op de website van KWF Kankerbestrijding: www.kwf.nl/kanker/huidkanker

Meld je aan voor de Gezond Idee nieuwsbrief

 

Sluit de enquête