Salades, voorgerechten & bijgerechten

Salade caprese met ricotta (VEGA)

Foto studio PhilippiLunchgerecht voor 4 personen

  • 600 g gemengde tros- en cherrytomaten
  • 1 citroen
  • 4 el olijfolie extra vierge
  • 1 bakje ricotta (250 g)
  • handvol basilicumblaadjes
  • 4 volkoren bolletjes
  1. Was en droog de tomaten. Halveer de grote tomaten en halveer de kleine tomaatjes of laat ze heel.
  2. Boen de citroen schoon en rasp de gele schil eraf. Pers de citroen uit. Klop een dressing van 3 el citroensap, de rasp en de olijfolie. Schep de tomaatjes door de citroendressing.
  3. Schep de tomatensalade op 4 borden. Verdeel er de ricotta over en bestrooi met de basilicumblaadjes en peper naar smaak.

Bereiding: 15 minuten

Per persoon: 340 kcal / 18,6 gram vet / 11,9 gram eiwit / 26,7 gram koolhydraten / 303 mg natrium / 6,2 gram vezels

Tip

Ook lekker om mee te nemen naar school of werk!

Liever als hoofdgerecht?

Vervang het broodje door pasta. Kook 300 g volkoren penne en spoel onder stromend water snel koud. Meng de pasta met de tomaat en de ricotta voor een frisse maaltijdsalade.

Gezond idee: ricotta als een slanke variant voor mozzarella

 

Aanmelden nieuwsbrief