Supergezond, hoe gezond is dat?

Wanneer wordt sporten ongezond?

Hoe gezond is supergezond? obsessief bezig met gezond eten Orthorexia nervosa Bigorexia sportverslaving puur eten clean etenOm gezond en fit te blijven is het belangrijk voldoende te bewegen. Daarvoor zijn in 1998 normen vastgesteld: de 'Nederlandse Norm Gezond Bewegen' (NNGB), afgeleid van internationale richtlijnen. Hoeveel je precies moet bewegen om gezond te blijven, hangt af van je leeftijd. Voor volwassenen geldt bijvoorbeeld als ideaal een half uur per dag matig intensief bewegen, minstens vijf keer per week en liefst elke dag. Denk aan een stevige wandeling en fietsen.

Iemand die vrijwel elke dag en gemiddeld 7,5 uur per week sport is niet gezond bezig, maar sportverslaafd. Echte sportverslaving komt niet zo heel vaak voor, maar uit onderzoek van het CBS blijkt dat het aantal sportscholen en fitnesscentra in Nederland de afgelopen jaren wel flink is gegroeid. Vrouwen van zestien tot dertig jaar zijn tussen 2010 en 2013 dertig procent meer gaan fitnessen, gemiddeld zo'n vijftien minuten extra, naar ruim een uur in de week. Dat is nog steeds een gezonde ontwikkeling, maar kijk uit dat je niet doorslaat.

Wanneer wordt sporten ongezond?

  • Als je dagelijks of meerdere keren per dag intensief sport, ook tijdens de vakantie en op feestdagen.
  • Als je steeds meer en langer gaat sporten.
  • Als je afspraken, feestjes of werk afzegt om te sporten.
  • Als je in paniek raakt als je een dag niet kunt sporten.
  • Als je doorsport bij een blessure.

Gevolgen van een sportverslaving