Drukke darmen

Zo houd je je darmen gezond

  • Eet vezelrijk en gevarieerd
    Veel groente, fruit en volkorenbrood en peulvruchten. Sla vooral je vezelrijke ontbijt niet over, dat stimuleert de spijsvertering.
    3 vezelrijke recepten voor gezonde darmen
      
  • Drink 1,5 tot 2 liter per dag
    Vezels werken als een spons: ze nemen vocht op en zorgen daardoor voor een soepele ontlasting. Daarom is het belangrijk om voldoende te drinken, anders werken de vezels averechts.
      
  • Eet minder verzadigd vet
    Gebruik bij voorkeur olie of zachte botersoorten.
      
  • Zorg voor veel lichaamsbeweging
    Lichaamsbeweging geeft je darmen letterlijk een zetje.
      
  • Ga regelmatig naar het toilet en hou bij aandrang niet op.
    Ook als je niet thuis bent; de beruchte verstopping op vakantie ontstaat vaak door (onbewust) uitstellen.
    ABC voor gezond toiletgedrag
      
  • Zorg voor een gezond lichaamsgewicht
     
  • Wees matig met alcohol
     
  • Stop met roken.
      

Meer info?

Informatie over darmziekten en –onderzoeken is te vinden op www.mumc.nl onder het specialisme Maag-, Darm- en Leverziekten (MDL).

Ook op de website van de Maag Lever Darm Stichting (MLDS) is veel te vinden: www.mlds.nl.

Van MLDS is ook www.spijsvertering.info, met veel praktische online tests (zoals een vezeltest, een spijsverteringscheck en een kennisquiz over de spijsvertering). Ook vind je er een tabel met vezelrijke voedingsmiddelen.