Gezond leven

Stress met de feestdagen – zo houd je alle ballen in de lucht

Stress voor de feestdagen. Het lijkt onvermijdelijk. Maar alle ballen in de lucht houden lukt juist veel beter als je ontspannen functioneert. Hoe blijf je jouw feeststress de baas dit jaar? Medisch maatschappelijk werkers Francis Soumete en Bo Limpens van het Maastricht UMC+ hebben wel een paar tips.

"Veel mensen verwachten te veel van zichzelf in de aanloop naar de feestdagen in december. Bovenop je dagelijkse werk en bezigheden moet je immers allerlei tijdrovende voorbereidingen treffen om de feestdagen voor je gezin en gasten extra sfeervol, feestelijk en mooi te maken. De stress die je dan ervaart, komt vaak door je eigen manier van denken", weet Francis Soumete.

Verstikkende tradities

Het hoeft niet allemaal zoals 'het hoort', want wie bepaalt dat? Tradities mogen gerust doorbroken of veranderd worden. Tradities kunnen anders ook verstikkend gaan werken. Tijden, mensen, wensen en situaties veranderen. Vraag je dus altijd af of je bepaalde dingen echt graag zelf zo wilt, of dat je dénkt dat anderen het zo van jou verwachten. Maak eens een to-do-lijstje op volgorde van wat jij zelf belangrijk vindt. Als je met de belangrijkste taken begint, kun je de klusjes met minder prioriteit makkelijker schrappen als de stress dreigt toe te slaan.

"En accepteer gewoon dat niet alles perfect hoeft te zijn", adviseert Bo Limpens. "Als jij ontspannen bent, is de sfeer voor jouw huisgenoten en gasten ook veel leuker. Zelfs als die zelfgebakken taart die jij in je hoofd had helemaal niet op tafel komt. En een paar extra kaarsjes maken het minstens zo knus als dat gezellige lichtsnoer dat jij altijd zo mooi over de vensterbank drapeerde. Maar je had dit jaar geen zin om die lampjes alweer helemaal uit de knoop te halen."

Zo voorkom je onnodige feeststress:

Denk tijdig na over geschenken en haal ze alvast in huis vóór de kerstdrukte.Geef tijdig alle gezinsleden en gasten een aantal eigen taken en accepteer dat ze die op hun eigen manier en moment uitvoeren. Geef ze hun eigen verantwoordelijkheid en laat het zelf los.Laat ieder gezinslid lekker zijn/haar eigen lievelingskleren dragen. Dat voelt beter. Ook oudere kleren kunnen met een leuk nieuw accessoire weer hip worden.Hou het kerstmenu simpel: gezellig samen in alle rust bij elkaar zijn smaakt beter dan culinaire hoogstandjes met stress-saus.Koop niet meer dan nodig is. Etenswaren die je 'als extra reserve' koopt, blijven toch altijd over en zijn bovendien slecht voor je lijn, want weggooien is dan toch weer zonde ...

Dus niét:

Zorgen dat je vooral zélf de leiding over de hele kerstorganisatie in handen houdt om te voorkomen dat anderen bepaalde taken op hun eigen manier uitvoeren.Jezelf bemoeien met de kledingkeuze van al je gezinsleden.Voor het kerstdiner extra bewerkelijke gerechten maken die je nog nooit hebt uitgeprobeerd.Voor de zekerheid meer koelverse producten in huis halen dan in je koelkast en diepvries passen (dan weet je zeker dat de wijn er niet meer bij past).Pas op het laatste moment de kerstcadeautjes bedenken en kopen, met het risico dat ze uitverkocht zijn en je uren in de rij aan de kassa staat.Aan iedereen vragen of ze jouw cadeautjes wel écht leuk vinden.

Bekijk ook het interview met maatschappelijk werkers Bo Limpens en Francis Soumete over Omgaan met stress als je mantelzorger of zelf ziek bent