Toetjes, nagerechten & gebak

Eiwitrijke kwarktaart met vers fruit

Dessert voor 8 personen

  • 5 eierkoeken
  • 3 blaadjes gelatine
  • 450 g magere kwark
  • 5 g stevia
  • 125 ml slagroom light
  • sap van 1 sinaasappel
  • vers fruit naar keuze

- springvorm (20 cm ø), bakpapier

  1. Leg op de bodem van de springvorm een royaal vel bakpapier. Zet de rand erop en sluit de vorm. Zet ook tegen de binnenkant van de rand een reep bakpapier.
  2. Snijd de randen van de eierkoeken en snijd ze in stukken. Bekleed de bodem van de springvorm met de eierkoeken.
  3. Week de gelatineblaadjes 5 minuten in een schaal met ruim koud water.
  4. Meng de stevia door de kwark. Klop de slagroom stijf.
  5. Verwarm in een steelpan het sinaasappelsap. Neem de pan van het vuur en los al roerende de goed uitgeknepen gelatine in het warme sap op. Laat het sap 5 min. afkoelen.
  6. Meng het sinaasappelsap door de kwark. Spatel er luchtig de slagroom door. Schenk het kwarkmengsel in de vorm op de eierkoekbodem. Zet de taart minimaal 3 uur in de koelkast om op te stijven.
  7. Maak het fruit schoon, snijd in stukjes en bewaar afgedekt in de koelkast.
  8. Verwijder de springvorm. Trek ook het bakpapier voorzichtig van de rand. Zet de taart op een schaal en garneer met het fruit. Strooi eventueel een beetje poedersuiker over de taart of garneer met een paar blaadjes verse munt.

Bereidingstijd: 25 minuten
Wachten: 3 uur

Per persoon: 115 Kcal / 2 g vet / 9 g eiwit / 15 g koolhydraten
Prijs per persoon: € 0,85

Variatietip

Vervang de kwark ook eens door Griekse yoghurt (0% vet) of ricotta. 

Eiwitrijk ontbijt havermoutmuffins goed voor spieropbouwEiwitrijk ontbijt: havermoutmuffins








 

Eiwitrijke lunch/diner: kipquiche met champignonsEiwitrijke lunch/diner: kipquiche met champignons

 

 

Tip

Kijk voor meer informatie over gezonde voeding ook eens op www.voedingscentrum.nl of www.gezondheid.be.