Gezond eten

Sushi met groenten en ei

Vegetarisch borrelhapje voor 4 personen

Van restjes:

  • groenten en
  • gekookt/gebakken ei

Breng 100 g sushirijst met 350 ml water aan de kook en laat 10 min. afgedekt koken. Neem de pan van het vuur en laat de rijst 15 min. afgedekt staan. Laat de rijst verder afkoelen. Verwarm 5 el rijstazijn met 1 tl suiker en 1 tl zout. Meng de marinade door de rijst. Verdeel de rijst in een gelijkmatige laag over 3 norivellen; laat aan de bovenkant 2-3 cm vrij. Verdeel er in een baan een restje groenten (bijv. 100 g geroosterde pompoen), reepjes omelet (100 g) en enkele spinazieblaadjes over. Rol de sushirol met behulp van het sushimatje strak op. Maak zo nog 2 rollen. Snijd de sushirollen in plakjes. Serveer de sushi met sojasaus (minder zout) en ingelegde gember.

Bereiding: 45 minuten + afkoelen
Per persoon: 150 kcal / 3 g vet / 5 g eiwit / 20 g koolhydraten / 175 mg natrium / 0.5 g vezels

Variatietip

Ook een restje vlees of vis kun je in deze sushi meerollen.

Vegantip

Vervang voor veganistische sushi het ei door extra groenten.

Aanmelden nieuwsbrief