Burn-out: dit moet je weten

Tips om burn-out te voorkomen

Wij zijn de balans tussen inspanning en ontspanning kwijtgeraakt. Bij iedereen slaat de weegschaal wel eens door. "Maar laat dat niet te lang doorgaan. Doe gewoon eens even niks", adviseert neurowetenschapper Esther van Duin van het Maastricht UMC+. Zij heeft nog meer adviezen en tips tegen burn-out.

"In plaats van steeds doorwerken zouden we een voorbeeld kunnen nemen aan Winnie de Poeh. Die is zó relaxt! Een welkom rolmodel in deze haastmaatschappij waarin we met z'n allen in een enorme rush doordraven. 'Welke dag is het?', vraagt Winnie aan Knorretje. 'Het is vandaag', antwoordt het varkentje. 'Mijn favoriete dag!', roept Winnie blij. Hij leeft in het moment. En hij zweert bij af en toe niks doen: 'Doing nothing often leads to the very best something'. Zeker voor mensen die gevoelig zijn voor stress of al eens eerder een burn-out hebben gehad, is dat een aanrader.

Niks doen, doen we veel te weinig. Kijk eens uit het raam en zeg wat je ziet. Hang, verveel je. Dan kunnen lichaam en geest weer even bijkomen. Stress is niet erg, die onbalans is niet erg, maar je moet tijd hebben om weer te herstellen. Dat is het allerbelangrijkste. Merk je dat dat op eigen kracht niet lukt, bijvoorbeeld omdat je te perfectionistisch bent of te aardig, dan is het goed om hulp te vragen om dit gedrag te veranderen."

Zeven tips om te ontstressen van neurowetenschapper Esther van Duin:

  • Eet gezond en beweeg voldoende
  • Zoek regelmatig de buitenlucht/zon op
  • Slaap voldoende
  • Doe activiteiten waar je gelukkig van wordt en waardoor je je gewaardeerd voelt
  • Bouw een rustmoment in op de dag (al is het maar 5 minuten), liefst op een vast tijdstip.
  • Leer nieuwe dingen
  • Knuffel meer en geniet van het geluksstofje oxytocine dat dan vrijkomt

Lees ook Esthers blog 'Gun je brein eens rust en onthaast'

Ook interessant:

Aanmelden nieuwsbrief