Gezond bewegen

Slenteren is beter dan sporten

Sporten is gezond, maar kan het negatieve gezondheidseffect van een hele dag zitten niet compenseren. Een makkelijk alternatief voor sporten is alledaagse beweging weet Bernard Duvivier, arts-onderzoeker Bewegings-wetenschappen & Interne Geneeskunde: "We moeten meer slenteren en staan".

We weten het eigenlijk allemaal wel: sporten is gezond. Toch sport maar 5 tot 10% van ons genoeg om aan de beweegnorm te voldoen (150 minuten sport per week). En: we zitten te veel. In de auto op weg naar het werk, op het werk achter ons bureau en 's avonds thuis voor de televisie of achter de computer. Zitten is een belangrijke oorzaak van verschillende ziekten waaronder hart- en vaatziekten. Zitten wordt daarom steeds vaker 'het nieuwe roken' genoemd. Of deze uitspraak juist is, kan op basis van huidig onderzoek niet worden geconcludeerd. Maar over één ding zijn de meeste onderzoekers het wel eens: te veel zitten is ongezond.

Sporten is één manier om minder te zitten. Echter, de meeste mensen komen hier niet of te weinig aan toe, weet Bernard Duvivier, arts-onderzoeker Bewegingswetenschappen & Interne Geneeskunde. "Een alternatief voor het sporten zijn alledaagse 'niet sportieve' activiteiten. Zoals huishoudelijke taken, tuinieren, staan en lopen (én dus ook shoppen!). Een recent gepubliceerd onderzoek van onze onderzoeksgroep (in wetenschapstijdschrift Plos One) suggereert dat sporten het negatieve effect van zitten op risicofactoren voor hart- en vaatziekten niet kan compenseren. Uit ons onderzoek blijkt dat minder zitten en meer alledaagse beweging veel effectiever is dan sporten gecombineerd met een hele dag zitten."

"Na veel langzaam lopen (slenteren) en staan, dalen het cholesterolgehalte en de vetten in het bloed. Zelfs meer dan na een uur intensief fietsen. Blijkbaar heeft zitten dus negatieve effecten op onze gezondheid die niet gecompenseerd kunnen worden door een uur sport per dag. Afgezien van meer sporten moet het gezondheidsadvies zich dus ook richten op minder zitten en meer alledaagse beweging."

Tips om minder te zitten

Mee doen met een gezondheidsheidsprogramma?

Tien redenen om de fiets te pakken