Gezond bewegen

Tips om minder te zitten

We weten het eigenlijk allemaal wel: sporten is gezond. Maar de meeste mensen komen hier niet of te weinig aan toe en maar 5 tot 10% van ons sport genoeg om aan de beweegnorm te voldoen (150 minuten sport per week). En: we zitten te veel.

“Zitten is slecht voor onze gezondheid, dat blijkt uit ons onderzoek. Een half uurtje sport per dag kan het negatieve gezondheidseffect van een hele dag zitten niet compenseren”, waarschuwt arts-onderzoeker Bernard Duvivier van Maastricht UMC+. "Alle niet-zittende activiteiten zijn juist gunstig voor ons cholesterol- en suikergehalte. Vroeger liepen en stonden we gewoon veel meer. Daar is ons lichaam op gebouwd, het is niet gewend aan zitten. Een paar uur per week fanatiek sporten en voor de rest een zittend bestaan leiden, heeft weinig zin. Het belangrijkste is dat we ons lichaam goed wakker houden en niet in slaap laten sukkelen door urenlang op de bank te hangen." 

Met deze alledaagse tips krijg je toch genoeg beweging:

  1. Neem vaker de trap in plaats van de lift
  2. Laat de auto vaker staan of parkeer de auto verder weg
  3. Kijk minder televisie
  4. Telefoneer al lopend of staand
  5. Maak al staand een praatje met een collega
  6. Maak vaker een korte wandeling
  7. Vervang je gewone bureau door een stabureau

Meer beweegtips

Lees de Gezond Idee gastblog van Bernard Duviver

Mee doen met een gezondheidsheidsprogramma?