Gezond bewegen

Tips om minder te zitten

De Gezondheidsraad heeft nieuwe beweeg-richtlijnen geformuleerd. Er is nog veel gezondheidswinst te halen als mensen meer zouden gaan bewegen en minder stilzitten. We weten het eigenlijk allemaal wel: sporten is gezond. Maar de meeste mensen komen hier niet of te weinig aan toe. En we zitten te veel. Daarom tips om minder te zitten van arts-onderzoeker Bernard Duvivier van Maastricht UMC+.

“Zitten is slecht voor onze gezondheid, dat blijkt uit ons onderzoek. Een half uurtje sport per dag kan het negatieve gezondheidseffect van een hele dag zitten niet compenseren”, waarschuwt arts-onderzoeker Bernard Duvivier van Maastricht UMC+. "Alle niet-zittende activiteiten zijn juist gunstig voor ons cholesterol- en suikergehalte. Vroeger liepen en stonden we gewoon veel meer. Daar is ons lichaam op gebouwd, het is niet gewend aan zitten. Een paar uur per week fanatiek sporten en voor de rest een zittend bestaan leiden, heeft weinig zin. Het belangrijkste is dat we ons lichaam goed wakker houden en niet in slaap laten sukkelen door urenlang op de bank te hangen." 

Deze alledaagse tips helpen je om meer te bewegen:

  1. Neem vaker de trap in plaats van de lift
  2. Laat de auto vaker staan of parkeer de auto verder weg
  3. Kijk minder televisie
  4. Telefoneer al lopend of staand
  5. Maak al staand een praatje met een collega
  6. Maak vaker een korte wandeling
  7. Vervang je gewone bureau door een stabureau

Lees de Gezond Idee gastblog van Bernard Duviver