Gezond leven

Dit moet je doen bij een piep in je oor

Je kent het wel: je bent  lekker uit geweest, bijvoorbeeld naar een concert of festival, en daarna heb je een vervelende pieptoon of ruis in je oor. Hoe erg is dat en wat moet je doen? Klinisch fysicus-audioloog dr. Erwin George van het Maastricht UMC+ geeft uitleg en tips om gehoorschade te voorkomen.

"Een piepsignaal in je oren na het bezoeken van een dancing of nadat je een uur keihard muziek hebt afgespeeld op je koptelefoon, is een waarschuwing van je lichaam voor mogelijke gehoorschade na te lange blootstelling aan te hard geluid. Da's niet meteen een groot probleem, maar is wel een serieuze waarschuwing. Een keertje kan geen kwaad, maar het is verstandig als je het niet te vaak achter elkaar laat gebeuren. Want wanneer je eenmaal gehoorschade hebt, is dat onomkeerbaar en kan zelfs gepaard gaan met tinnitus; een blijvende piep in de oren. Goed opletten dus!", waarschuwt dr. Erwin George.

Hij is blij met het toegenomen bewustzijn omtrent gehoorschade, maar vind ook dat jong en oud in de eerste plaats gewoon lekker mogen genieten van muziek en geluid. "Het is fijn om vooral op een positieve manier met je gehoor bezig te zijn. Het is echter wél goed dat er meer aandacht is gekomen voor mogelijke gehoorschade, want met gezond verstand kun je veel ellende eenvoudig voorkomen. Jongeren zijn er gelukkig steeds vaker bewust mee bezig en bij popconcerten en andere events is het gebruiken van gehoorbescherming gelukkig steeds gewoner."

Draag gehoorbescherming en meet decibels met een app

Op de vraag 'Wanneer muziek nu eigenlijk te hard is' heeft Erwin George geen eenduidig antwoord. "Het hangt er vanaf hoe hard het precies is én hoe lang je aan het harde geluid wordt blootgesteld. In de praktijk kun je acht uur lang 80 decibel aan zonder enige gehoorschade. Als het geluid twee keer zo hard is, is dat nog maar vier uur. Twee keer zo hard betekent in dit geval 83 decibel (en niet 160 decibel), want geluid kent een zogeheten logaritmische schaal. Eén decibel meer, kan dus een wereld van verschil maken. Boven de honderd decibel moet je gewoon wegwezen of in ieder geval gehoorbescherming zoals oordopjes dragen. Je kunt met een app op je mobiel het aantal decibels tegenwoordig heel eenvoudig zelf meten."

Zet het geluidsvolume niet te hoog

Normaal gesproken bouwt gehoorschade zich langzaam maar zeker op, behalve bij zeer hard geluid van bijvoorbeeld vuurwerk kan het wel eens in één keer mis gaan. Het is hoe dan ook verstandig om goed naar je oren te blijven luisteren. Wie muziek afspeelt op een koptelefoon of met oordopjes, doet er goed aan om het volume te regelen op een rustige plek. "Zet het dan gewoon zo hard als je fijn vindt, maar draai het volume vervolgens niet meer omhoog als je bijvoorbeeld in de trein zit. Dan zit je altijd goed. Het volume verhogen om buitengeluid weg te drukken, is dus geen goed idee. Als je minder buitengeluid wilt horen, kies dan voor een koptelefoon met 'antigeluid' waarmee je muziek kunt luisteren én tegelijkertijd het buitengeluid kunt verminderen."

Gewone oordopjes of gehoorbescherming op maat?

Gewone goedkope gele oordopjes blijken uitstekend te voldoen als je niet zo vaak blootgesteld wordt aan hard geluid zoals live concerten. Wie vaker naar live muziek gaat of anderszins in aanraking komt met hard geluid, kan het beste gehoorbescherming op maat laten maken. Erwin George: "Die investering loont zich dan zeker. Er zijn heel slimme gehoorbeschermingssetjes op maat, zodat je zonder risico's optimaal van geluid kunt genieten. Ze dempen de hardheid van muziek, terwijl je stemmen om je heen nog wel goed en zuiver blijft verstaan."

10 tips van audioloog Erwin George om beter naar je oren te luisteren:

  1. Maak je niet teveel zorgen en geniet in de eerste plaats van muziek en geluid.
  2. Als je denkt dat er teveel omgevingsgeluid is, kun je met een app op je smartphone het aantal decibels meten.
  3. Zet het volume van je oordopjes of koptelefoon aan in een stille omgeving en zet het zo hard als je prettig vindt. Draai het volume vervolgens niet harder in een luidruchtigere omgeving, zoals de trein.
  4. Het delen van oordopjes met iemand anders is niet hygiënisch.
  5. Een piep in je oor is een waarschuwing van je lichaam. Probeer te voorkomen dat dit te vaak voorkomt, want anders loop je risico op blijvende gehoorschade.
  6. Probeer niet alle geluid te ontwijken, het dragen van oordopjes bij normale dagelijkse activiteiten als bijvoorbeeld stofzuigen is af te raden. Anders kun je overgevoelig gaan worden voor geluid – je oren hebben een zekere gewenning aan geluid nodig.
  7. Oordoppen op maat zijn een goede investering als je regelmatig aan hard geluid wordt blootgesteld, zoals bij popconcerten of een luidruchtige werkomgeving.
  8. Kijk uit met vuurwerk, een zeer harde knal kan directe gehoorschade veroorzaken.
  9. Ga naar de dokter, zodra je echt last hebt van je gehoorproblemen. Bijvoorbeeld als je harde geluiden gaat vermijden of daar bang voor bent geworden of regelmatig wakker ligt van tinnitus.
  10. Mensen gaan naarmate de leeftijd vordert per definitie iets minder goed horen. Raadpleeg een audioloog als je nog wel hoort, maar steeds minder goed verstaat.

Aanmelden nieuwsbrief